Kia Lotos Race | Kiedy wyścigi łączą się z rajdami

Moto.pl
08.12.2015 11:03
Kia Lotos Race w Kryterium Asów na ul. Karowej

Kia Lotos Race w Kryterium Asów na ul. Karowej (fot. Kia)

W tym roku polska seria wyścigowa Kia Lotos Race obchodzi swoje 10 urodziny. Na zakończenie obchodów wyścigowych Kijanek nie może zabraknąć podczas słynnego Kryterium Asów na Karowej
Kia Lotos Race w Rajdzie Barbórka | Pomaganie przez ściganieKia Lotos Race w Rajdzie Barbórka | Pomaganie przez ściganie

Rajd Barbórka odbędzie w tym roku po raz 53. Wyścigi Kia Lotos Race rozgrywane w randze mistrzostw polski nie mogą pochwalić się aż tak długą tradycją, ale 10 lat to także powód do dumy. Jak wiadomo rajdy i wyścigi to wbrew szeroko głoszonym przez medialnych "ekspertów" i internetowych znawców, zupełnie inne dyscypliny. Jednak Kia znalazła sposób jak pogodzić ogień i wodę oraz dodatkowo wzbudzić zainteresowanie kibiców. W trakcie ostatniego, zamykającego Rajd Barbórka odcinka specjalnego na Karowej, już kolejny rok z rzędu wyścigowe Picanto i Ceed wyjadą wspólnie na trasę i zaprezentują symulację prawdziwego weekendu. To jedyny taki przypadek w Polsce, kiedy w trakcie trwania rajdu na tym samym odcinku specjalnym odbywa się wyścig.

Niewielkie, nieco ponad 3,5 metrowe Picanto ma pod maską czterocylindrowy silnik o pojemności 1 250 cm3, generujący 85 KM mocy i 121 Nm momentu obrotowego. Dzięki minimalnej wadze, wynoszącej 840 kg mała, wyścigówka rozpędza się od 0 do 100 km/h w około 9 sekund i maksymalnie może osiągnąć 190 km/h. Nie o osiągi tu jednak chodzi. W środku poza klatką bezpieczeństwa i kubełkowym fotelem, znajdziemy także system gaśniczy i inne elementy zwiększające bezpieczeństwo. Małe Picanto w rękach zdolnego kierowcy to na krętej i śliskiej ulicy Karowej bardzo godny rywal dla wielu mocniejszych aut.

Kia Lotos Race to jednak nie tylko Picanto, ale także model Ceed, który w specyfikacji opartej na pierwszej generacji przez kilka lat ścigał się na polskich torach. Nowy auto wyścigowe oparte już na nowym Pro Ceed GT w kolejnych rundach KLR pełni rolę samochodu bezpieczeństwa, ale w 2013 roku z powodzeniem za jego kierownicą, podczas przejazdu pokazowego także na ulicy Karowej, wystąpił mistrz KLR Bartek Mirecki.

wyścigowy Pro Ceed GT wyposażony jest w silnik o pojemności 1.6 litra i mocy pond 220 KM. W trakcie przygotowań do sportowej rywalizacji wymieniono w nim zawieszenie, wydech, układ dolotowy i hamulce. Nie zabrakło oczywiście klatki bezpieczeństwa i wszystkich elementów potrzebnych na torach i odcinkach specjalnych.

Ubiegłoroczny przejazd po ulicy w centrum Warszawy 6 wyczynowych Kia Picanto, którym towarzyszył Safety Car, zrobił furorę na uczestnikach. Nie tylko dlatego, że Picanto jechały w wyścigowym „szyku”, czyli zderzak w zderzak lub bok w bok, ale dlatego, że śliska nawierzchnia brukowanej ulicy Karowej sprzyjała jeździe efektownymi poślizgami, których kierowcy wystrzegają się jak mogą podczas wyścigu na torze. Atmosfera sportowego święta w centrum stolicy jest porównywalna z tą, która towarzyszy ściganiu na serio. Na Karowej zawsze jest wielotysięczny tłum kibiców, są oślepiające flesze i telewizyjne kamery. Jak będzie w tym roku? Możecie przekonać się już w najbliższą sobotę 12 grudnia.

ZOBACZ TAKŻE:

 

 

 

KIA | Najciekawsze wyścigowe samochody

KIA | Najciekawsze wyścigowe samochody

 

 

  • Wymiary

    długość: 3595 mm
    szerokość: 1595 mm
    rozstaw osi: 2385 mm
    min. masa samochodu wraz z kierowcą w kompletnym wyposażeniu bezpieczeństwa: 920 kg

  • Kia Lotos Race | KLR SAFETY CAR

    Oficjalny samochód safety-car Kia Lotos Race jest to prototyp wyścigowy budowany na bazie modelu Pro cee'd GT. Auto jest napędzane turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 ilt. i o mocy przekraczającej 220 KM.