REKLAMA

Historia turbodoładowania

Alfred Büchi

Turbodoładowane silniki kojarzą się przede wszystkim z nowoczesnością i zaawansowaną technologią. Tymczasem patent na turbo wydano szwajcarskiemu inżynierowi Alfredowi Büchi już w 1905 r. Büchi jako pierwszy zastosował również turbodoładowanie w praktyce, chociaż pierwszy silnik z turbosprężarką zbudował w 1910 r. Murray Willat pracujący na potrzeby lotnictwa. W sektorze samochodowym pierwszy silnik doładowany zadebiutował w dopiero w 1938 r. w niemieckiej ciężarówce Saurer. Pierwsze doładowane, seryjne auta osobowego zastosowano w Oldsmobile Jetfire oraz w modelu Chevroleta Corvair Monza, które weszły na rynek na początku lat sześćdziesiątych.

Efektem doskonalenia systemu turbodoładowania było wprowadzenie zaworu upustowego w Porsche 911 Turbo (1975 r.) i chłodnicy powietrza doładowanego w Porsche 911 Turbo i Saabie 99 Turbo (1977 r.). W tym samym czasie wszedł na rynek pierwszy seryjny samochód osobowy z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym (Mercedes 300 SD). Pierwszy seryjny motocykl z turbosprężarką, Honda CX 500 Turbo, wyjechał na drogi w 1980 r.

W 2006 r. po raz pierwszy zastosowano w turbosprężarce turbinę z łopatkami o zmiennej geometrii (Porsche 911 Turbo). Od kilku lat, dla uzyskania jak najlepszej sprawności przy jak najniższym zużyciu paliwa oraz dla poprawy charakterystyki, w niektórych silnikach stosuje się jednocześnie turbodoładowanie i doładowanie mechaniczne. Sprężarka mechaniczna, dodatkowo sprężająca powietrze, otrzymuje napęd z wału korbowego silnika.

Pierwszy silnik z turbosprężarką zbudował w 1910 r. Murray Willat na potrzeby lotnictwaPierwszy silnik z turbosprężarką zbudował w 1910 r. Murray Willat na potrzeby lotnictwa

Oldsmobile Jetfire Oldsmobile Jetfire

Chevrolet Corvair MonzaChevrolet Corvair Monza

Porsche 911 Turbo (1975 r.)Porsche 911 Turbo (1975 r.)

Saab 99 Turbo (1977 r.)Saab 99 Turbo (1977 r.)

Honda CX 500 TurboHonda CX 500 Turbo

Mercedes 300 SDMercedes 300 SD

Add comment