SUV czy terenówka? 6 modeli wartych polecenia

MW
16.03.2021 11:07
A A A
SUV Audi Q5

SUV Audi Q5 ((materiały prasowe))

Wypad za miasto, jazda nieutwardzoną nawierzchnią, a może trudno dostępne miejsca, do których należy przejechać przez pagórki lub błoto? Dla osób lubiących aktywne spędzanie czasu z dala od asfaltowych dróg jedynym motoryzacyjnym rozwiązaniem wydaje się być auto terenowe. Ale czy na pewno? Wybór współczesnego SUV-a 4x4 to nie tylko podążanie za modą, ale także możliwość eksplorowania trudniejszych tras. Przedstawiamy samochody z obu segmentów, na które warto zwrócić uwagę.

Range Rover - dostojny, drogi, terenowy

O terenowych genach tego auta nikogo nie trzeba przekonywać. Brytyjski producent od lat wyznacza trendy w tym segmencie. To połączenie świetnych terenowych możliwości z luksusem na najwyższym poziomie. Za to trzeba słono zapłacić, ponieważ ceny rozpoczynają się od 508 000 zł. W palecie silników znajdziemy diesle, benzyniaki i układy hybrydowe. Topowy motor to doładowane 5-litrowe V8, które legitymuje się mocą 525 KM. Do tego reduktor, offroadowy prześwit 297 mm, kąt natarcia równy 34.7°, głębokość brodzenia 90 cm - dzięki temu auto poradzi sobie podczas jazdy w bardzo wymagającym terenie.

Jeep Wrangler - rasowy samochód terenowy

Wrangler to stary wyjadacz wśród terenówek oparty na sprawdzonej konstrukcji. Auto jest bogato wyposażone pod względem technicznym, aby móc jeździć po wymagających ścieżkach. W zależności od wersji posiada zaawansowane systemy napędu 4x4, blokadę elektroniczną przedniej i tylnej osi, opony Goodrich Mud-Terrain BF czy elektronicznie rozłączany przedni stabilizator. Na pokładzie nie może zabraknąć reduktora. Jeep charakteryzuje się również imponującymi kątami: natarcia, rampowym i zejścia. Dostępny jest z dieslem 2.2 l (200 KM) i benzynowym 2.0 l (272 KM). Cena - od 197 000 zł.

Jeep WranglerJeep Wrangler (materiały prasowe)

Mercedes G500 - bandzior z napędem na cztery koła

Mercedes Klasy G to klasyczna, wręcz spartańska linia nadwozia połączona z luksusem charakterystycznym dla najwyższych modeli niemieckiego producenta. Pisząc o G500 nie sposób nie poruszyć tematu silnika: za napęd odpowiada podwójne turbodoładowanie V8 o pojemności 4 litrów generujące moc 422 KM i 610 Nm. Dzięki niemu Mercedes rozpędza się do "setki" w 5,8 sekundy, czym nie odbiega wiele od samochodów sportowych. A to duży, ważący blisko 2,5 tony potwór. By go kupić, należy zgromadzić na swoim koncie ponad pół miliona złotych.


 

Audi Q5 - elegancki przedstawiciel SUV-ów

Model Q5 to jeden z najczęściej kupowanych w Europie samochodów tego segmentu w średniej klasie premium. W najnowszej generacji pojawił się m.in. dwulitrowy, czterocylindrowy silnik, którego zużycie paliwa w cyklu mieszanym waha się według producenta w granicach 5,3-5,4 l/100 km. Do przeniesienia napędu służy aluminiowa skrzynia biegów, która jest o 20 kg lżejsza niż w poprzednim modelu. Odpowiednie zawieszenie i zastosowanie zaawansowanego układu napędowego na cztery koła sprawia, że Audi jest autem, które przyzwoicie poradzi sobie nawet na nieutwardzonych ścieżkach.

BMW X5 - monumentalna bryła i dobre osiągi

BMW X5 pojawiło się na rynku w 2000 r. Nie jest typem terenówki - to raczej prestiżowy SUV, a jego wyniosłość podkreśla monumentalne nadwozie. Agresywny design auta uzupełnia paleta silników o dobrych osiągach, a wśród nich jest topowe V8 o pojemności 4,4 l i mocy 441 KM i 750 Nm. Pewny układ kierowniczy i odpowiednie zestrojenie zawieszenia można docenić przede wszystkim na trasie. To tam X5 odnajduje się najlepiej, jednak gdy trzeba, poradzi sobie również w delikatnym terenie. Mówiąc szczerze, auta tego typu spędzają większość czasu na asfaltowych drogach, dlatego w standardzie mają szosowe, a nie terenowe opony.


 

Dacia Duster - dowód, że SUV-y nie muszą być drogie

Dacia Duster jest najtańszą opcją wśród prezentowanych aut. To samochód dla tych, którzy chcieliby podczas jazdy poczuć klimat terenówki, ale ich budżet jest ograniczony. Dacia jest dostępna z napędem na obie osie z benzynowym silnikiem TCe 150 FAP lub dieslem Blue dCi 115. Prosta konstrukcja i relatywnie niskie ceny sprawiają, że często widujemy ją na polskich ulicach. Jako minus Dustera można rozpatrywać wykończenie wnętrza, jednak przy cenie 48 900 zł za nowego SUV-a trudno wymagać od samochodu dużo więcej.

Wybór zależny od potrzeb

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: czy wybrać terenówki czy popularne  samochody osobowe SUV. Pomimo że pomiędzy tymi dwoma segmentami występują pewne różnice, istnieje również kilka podobieństw - większa przestrzeń, pewien prestiż i napęd na cztery koła. Myśląc o autach tego rodzaju, należy zastanowić się nad ich głównym przeznaczeniem. Należy pamiętać, że oprócz tych wyżej wspomnianych, klienci mają do wyboru jeszcze inne polecane modele, jak m.in. Suzuki Vitara, Toyota RAV4 czy Land Rover Discovery.