Małe samochody osobowe - jakie auta do 10, 20 lub 30 tys. zł?

MW
27.03.2021 17:30
A A A
Toyota Yaris III

Toyota Yaris III ((materiały prasowe))

Mały samochód osobowy świetnie sprawdzi się m.in. jako auto miejskie lub jako drugie auto w rodzinie. W pierwszym przypadku główną zaletą będzie jego zwinność i łatwość parkowania nawet na zatłoczonych parkingach, a w drugim - niskie koszty utrzymania i relatywnie małe zużycie paliwa. Na rynku wtórnym można znaleźć wiele modeli z segmentu B i C wartych uwagi. Zobacz przykłady małych aut używanych, które można kupić za 10, 20 lub 30 tys. złotych.

Propozycje do 10 tys. złotych

Opel Astra III

Być może Astra 3. generacji, która zadebiutowała w 2004 r., nie należy do samochodów, które przyciągają wzrok wszystkich przechodniów, ale jest to bardzo dopracowany model, dzięki czemu pomimo upływających lat cieszy się nadal dużym zainteresowaniem. Astra oferuje szeroką gamę silników. Osoby zainteresowane zamontowaniem instalacji LPG powinny sięgnąć po motory produkowane przed 2008 r., a ci, którzy wolą warianty wysokoprężne, mogą zastanowić się nad zakupem diesla 1.9 CDTI, które łączy odpowiednią dynamikę i relatywnie niskie zużycie oleju napędowego. Zadbaną Astrę III można znaleźć za około 8-10 tys. złotych.

Renault Clio III

Mimo że Renault należy do małych samochodów, może służyć jako auto rodzinne. Pod względem ilości miejsca w kabinie, Clio jest w czołówce w swojej klasie. Przestronne wnętrze pozwala na wygodne podróżowanie 4 dorosłych osób. Również bagażnik w wersji hatchback jest dosyć obszerny, ponieważ mieści do 288 l. W kwestii napędu lepiej unikać diesla 1.5 dCi, który jest podatny na awarie, a koszty naprawy sprawiają, że staje się ona zupełnie nieopłacalna. Dużo lepszą reputacją cieszą się jednostki benzynowe, które nie przysparzają właścicielom większych problemów. Natomiast niezależnie od wersji, Clio charakteryzuje niezbyt trwałe zawieszenie.

Volkswagen Polo IV 9N3

4. generacja Polo zadebiutowała w 2001 roku, a 4 lata później przeszła facelifting. Główną zmianą w wyglądzie było zastąpienie charakterystycznych okrągłym reflektorów, a poza tym linia nadwozia znacznie się nie zmieniła. Pod maską Volkswagena znajdziemy jedne z najpopularniejszych diesli - 1.9 SDI (bez turbo) i 1.9 TDI, czyli wariant doładowany. Wśród jednostek benzynowych polecane są te o pojemności 1.4 i 1.6 l, w których nie występowały poważniejsze awarie - zdarzały się jedynie problemy z cewkami zapłonowymi.

Używane samochody osobowe do 20 tys. zł

Honda Civic VIII

Gdy w 2006 r. na rynku pojawił się Civic 8. generacji, wywołał niemałe zamieszanie swoim futurystycznym, odważnym designem. Nawet po 15 latach od swojej premiery może się podobać. Nie ma co ukrywać, Civic jest nieco droższy od swoich europejskich rywali, jednak rekompensuje to fakt, że możemy cieszyć się z auta o stosunkowo niskiej awaryjności. Benzyniaki mogą spalać olej silnikowy, czasami rozciąga się łańcuch rozrządu lub psuje się pompa oleju, a diesle wymagają wymiany lub regeneracji koła dwumasowego czy turbosprężarki. Niezbyt trwałe są natomiast ręczne skrzynie biegów - uszkodzeniom ulegają łożyska i synchronizatory. Najbardziej rozchwytywana jednostka to benzynowy motor 1.8 i-VTEC generujący 140 KM. Potrafi być oszczędny, jednak gdy utrzymujemy silnik na wysokich obrotach - jego apetyt na paliwo drastycznie rośnie.

Ford Focus Mk3

Focus to samochód, który zyskał uznanie wśród polskich kierowców, a to za sprawą niskich kosztów eksploatacji (m.in. niskie ceny części zamiennych) i świetnych właściwości jezdnych, dzięki którym Ford stanowi top w swojej klasie. Trzecia odsłona niemieckiego kompaktu jest lepiej wyposażona, bezpieczniejsza i wygląda nowocześniej niż poprzednik. Wprowadzono również wiele nowości w palecie silników. Niezwykle oszczędny jest 1.5 TDCi, który bazuje na konstrukcji PSA, która wcześniej występowała jako 1.6. Z kolei benzynowe jednostki to przede wszystkim turbodoładowane EcoBoost. Szukając używanego Focusa, należy unikać aut flotowych, a także wersji z silnikiem 1.0 l EcoBoost z przebiegiem ponad 200 tys. km.

Jakie auto wybrać do 30 tysięcy?

Toyota Yaris III Facelifting

Jeśli szukasz małego samochodu miejskiego, stosunkowo świeżego i niezawodnego, zobacz oferty związane z Yarisem III po faceliftingu. Ten model produkowany był w latach 2011-2017, a lifting nastąpił w 2014 roku. Trzeba przyznać, że nie jest to najtańsza opcja, jednak Yaris ze względu na swoją renomę bezawaryjnego auta, nie traci szybko na wartości. Najczęściej spotykanymi wersjami są benzynowe 1.0 VT-i i 1.33 Dual VVT-i. Pod maskę Yarisa trafiały także 100-konne układy hybrydowe zaczerpnięte z Priusa. Do benzyniaków nie można mieć większych zastrzeżeń - zdarza się, że w samochodach używanych głównie na krótkim dystansie gromadzi się nagar w okolicy zaworów. Karoseria miejscowo ulega korozji - szczególnie na klapie bagażnika. Podsumowując opinie użytkowników dostępne w Internecie: zakup Yarisa to niemalże stuprocentowa gwarancja na bezproblemową eksploatację samochodu.

Audi A3 II

Zakup tego modelu może być dobrym wyborem, jeśli oczekujemy wysokiej jakości wykonania z zachowaniem optymalnych kosztów utrzymania. 5-drzwiowy hatchback zapewnia świetną widoczność, a także komfortową przestrzeń dla kierowcy i pasażerów - w przeciwieństwie do konkurencyjnego BMW serii 1. Jeśli jednak potrzebowalibyśmy jeszcze więcej miejsca, warto rozejrzeć się za Audi A4. Należy pamiętać, aby wybrać odpowiedni wariant silnika. Niektóre z nich - głównie pochodzące z rodziny TFSI, a także wybrane diesle - mają swoje słabe strony, które mogą narazić właściciela na dodatkowe koszty. Jednak z drugiej strony należy pochwalić m.in. zawieszenie, które, pomimo że jest nieco skomplikowane, okazuje się niezwykle wytrzymałe.

Oczywiście, to nie wszystko...

Powyższy ranking to tylko wybrane używane samochody dostępne w określonych zakresach cenowych - do 10, 20 czy 30 tys. zł. W Internecie znaleźć można wiele innych opcji od różnych producentów, m.in. Kię Ceed, Dacię Sandero czy Citroena C3. Rozważając zakup, należy przeprowadzić dokładny research o autach, aby ustrzec się m.in. problematycznych wersji silnikowych okrytych złą sławą.