REKLAMA

Filtr kabinowy węglowy czy zwykły? Przed czym chroni filtr kabinowy?

Wnętrze auta

Wnętrze auta ((materiały prasowe))

Zbudowany jest z trzech lub czterech warstw, które zatrzymują pyłki, kurz, bakterie czy nieprzyjemny zapach. Na powierzchni pierwszej zatrzymują się największe cząstki kurzu czy pyłu. Druga ma właściwości higroskopijne i jest naładowana elektrostatycznie. Ta warstwa zatrzymuje bakterie oraz drobne pyłki. Trzecia ma za zadanie stabilizować filtr. Dobrej jakości produkty posiadają jeszcze jedną dodatkową warstwę, która zawiera cząsteczki węgla aktywnego, ale o tym za moment.

Rodzaje filtrów

Jak już wiemy, filtry składają się z kilku warstw o zróżnicowanej strukturze i zastosowaniu. Na rynku możemy znaleźć dwa główne rodzaje:

zwykłe - to podstawowa wersja. Wychwytuje przede wszystkim podstawowe zanieczyszczenia, cząsteczki kurzu i pyłków.

węglowe - ten rodzaj filtra oprócz zadań, które wypełnia wersja standardowa, dodatkowo neutralizuje szkodliwe gazy oraz brzydkie zapachy.

Kierowcy mogą również wyposażyć swoje auta w filtr antysmogowy. Problem smogu powraca w każdym sezonie grzewczym i stanowi duże zagrożenie dla zdrowia. Wielu producentów stworzyło specjalne filtry, które redukują poziom wdychanych szkodliwych substancji i zanieczyszczeń.

Moment decyzji - filtr kabinowy węglowy czy zwykły?

Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Najlepiej przyjrzeć się kilku ofertom, przeczytać opinie innych kierowców, jak faktycznie dany produkt wpływa na jakość powietrza we wnętrzu samochodu. Zwykłe filtry stanowią barierę dla pyłów oraz kurzu. Jest to najbardziej podstawowa ochrona. Wariant z węglem aktywnym chroni przed zarówno drobinami kurzu, jak i szkodliwymi gazami, dzięki czemu unikniemy nieprzyjemnych zapachów we wnętrzu auta.

Ważnym czynnikiem jest również budżet. Filtr z cząsteczkami aktywnego węgla jest droższy. Cena może być nawet dwukrotnie wyższa, niż ma to miejsce w przypadku podstawowej wersji. Rodzaj wpływa również na jego trwałość. Filtry węglowe spełniają swoje zadania przez krótszy czas, ponieważ szybciej się zużywają, jednak mimo wszystko będzie to dobry wybór na polskie, zakurzone drogi.

Regularna wymiana filtra kabinowego gwarantem dobrego zdrowia

Jak każdy element samochodu, również filtr kabinowy zużywa się w miarę czasu i w pewnym momencie trzeba podjąć się jego wymiany. O nadmiernym stężeniu zanieczyszczeń może świadczyć coraz częstsze zaparowywanie szyby lub nieprzyjemne zapachy np. rozkładających się liści. Polskie drogi nie należą do najczystszych. Warto regularnie dokonywać przeglądów filtrów kabinowych, ponieważ mogą ulec zapchaniu lub zabrudzeniu. Doświadczeni kierowcy sugerują, by wymieniać filtr średnio raz w roku lub po 10-15 tysiącach przejechanych kilometrów.

Wiele osób uważa, że filtry kabinowe pomagają wyłącznie osobom z astmą lub alergikom, jednak to nieprawda. Dla przykładu kierowcy stojący w korkach również są narażeni na działanie szkodliwych substancji i zanieczyszczeń, które przedostają się do wnętrza auta. Obecność w kabinie pyłków, kurzu, bakterii może doprowadzić do łzawienia, duszności, ataku kaszlu czy kataru - nawet u osób, które nie są alergikami. Warto regularnie wymieniać filtr, ponieważ dzięki temu zapobiegamy również chorobom układu oddechowego.

Przeglądu filtra kabinowego należy dokonywać raz na sześć miesięcy, nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także ekonomicznych. Zanieczyszczony filtr może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy. Jego wymiana zdecydowanie przewyższa koszt nowego filtra.

Wymiana filtra - samodzielnie czy w warsztacie?

Jak już wspominaliśmy, filtr ulega zużyciu i należy go co jakiś czas wymienić. W przypadku większości samochodów jest to mało skomplikowany proces i zajmuje od 15 do 20 minut. Wystarczy mieć pod ręką śrubokręt krzyżakowy i płaski, klucze nasadowe oraz impulsowe. Wymiana nie powinna przysporzyć problemów. Jednak w przypadku niektórych modeli, może się okazać, że nie damy rady, ponieważ jest on ukryty w trudno dostępnym miejscu. Zdecydowana większość producentów filtrów zamieszcza instrukcję, w jaki sposób zdemontować i założyć nowy. Są one najczęściej montowane między kabiną a komorą silnika. W niektórych samochodach znajduje się pod deską rozdzielczą lub pod schowkiem.

Add comment