REKLAMA

Poduszki powietrzne. Wszystko, co powinniśmy o nich wiedzieć

Poduszka po wybuchu

Poduszka po wybuchu ((materiały prasowe))

Krótka historia poduszek powietrznych

Początki poduszki powietrznej sięgają lat 50. XX wieku. Szukano wówczas sposobu, aby wypełnić poduszki gazem, by mogły zmniejszać szkody podczas wypadku. Pierwsze prototypy powstawały w USA oraz Niemczech. W New Jersey w Stanach Zjednoczonych inżynier Allen K. Breed opracował system elektromechaniczny, wyposażony w czujniki zderzenia. Dodatkowo wymyślił, by poduszki napełniały się przez wybuch.

Pierwszym producentem poduszek w samochodach był Mercedes. Miało to miejsce w 1980 roku. Pierwotnie rozwiązanie zastosowano tylko po stronie kierowcy. W 1988 roku pojawiły się poduszki powietrzne, które miały chronić również pasażerów. W późniejszych latach wprowadzano kolejne systemy m. in. boczne poduszki. Obecnie nie ma samochodów, które nie posiadałyby w swoim wyposażeniu poduszek powietrznych.

Poduszka powietrzna - jakie są jej rodzaje?

Gdy myślimy "poduszki powietrzne", najczęściej pierwsze skojarzenie to białe worki, które montuje się na przodzie pojazdu w kierownicy oraz od strony pasażera w desce rozdzielczej. Jest to podstawowe wyposażenie w każdym samochodzie.

Kolejnym rodzajem poduszek, które mogą uratować zdrowie, a nawet życie w momencie uderzenia, to Side Air Bags. Są to poduszki boczne, klatki piersiowej oraz boczne kurtyny powietrzne głowy. Dodatkowo niektóre auta posiadają również system airbagów, które chronią kolana oraz zabezpieczają podróżujących w przypadku uderzenia z boku.

System poduszek powietrznych w samochodach

System bezpieczeństwa poduszek powietrznych w samochodach składa się z trzech podstawowych elementów:

  • układu uaktywniającego - czujniki oraz układ mikroprocesowy,
  • generatora gazu - odpowiada za wypełnienie poduszki. W jego skład wchodzi zapalnik oraz paliwo. W poduszkach wykorzystuje się gaz ze względu na szybkość wypełniania.
  • elastycznego pojemnika - poduszka wykonana przeważnie z nylonowo-bawełnianej tkaniny.

Za prawidłowe działanie poduszki powietrznej odpowiada system ACU (Airbag Control Unit). Nad sprawnym przebiegiem operacji czuwa sterownik komputera pokładowego.

Działania systemu rozpoczynają się w czasie 10 milisekund od wypadku. Mikroprocesory dają sygnał generatorowi gazu, który odpowiada za napełnienie poduszek. Trwa to około 30 milisekund. Zapłon ładunków pirotechnicznych powoduje momentalne nadmuchanie się poduszek powietrznych. Czy proces stanowi zagrożenie bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażera? W żadnym razie. Działania na każdym etapie są kontrolowane. Pod koniec napełniania powietrze zaczyna uchodzić. Podobny proces zachodzi w przypadku airbagu bocznego w autach, jednak trwa on zdecydowanie krócej, bo jedynie 22 milisekundy.

Airbag w samochodzieAirbag w samochodzie (materiały prasowe)

W jaki sposób sprawdzić stan poduszek powietrznych w samochodzie?

Poduszka powietrzna, podobnie jak pasy bezpieczeństwa, chroni nas w przypadku incydentu drogowego w trakcie jazdy. Samochód musi być wyposażony w poduszki. Należy jednak pamiętać, że to produkt jednorazowego użytku. Odnosi się to zarówno do samych poduszek powietrznych, jak i poszczególnych części systemu. Wymiana jest kosztowna i co najważniejsze powinna być wykonywana przez fachowców.

Co w przypadku, gdy kupujemy auto używane i nie mamy pewności, czy posiada poduszkę powietrzną? Najlepszym rozwiązaniem jest przyjazd samochodem do serwisu, gdzie zostanie podłączone do urządzenia diagnostycznego, które odczyta parametry znajdujące się na głównym sterowniku.

O tym, że z poduszką jest coś nie tak może świadczyć świecąca się kontrolka. Sygnalizuje ona awarię systemu. Odpowiada za włączenie poduszek oraz napinacza pasów podczas wypadku. Po uruchomieniu silnika kontrolka powinna zniknąć po kilku sekundach, a jeśli tak się nie dzieje oznacza to, że system wykrył błąd i trzeba dokonać przeglądu auta. Przyczyn może być wiele, a do najczęstszych należą:

  • brak poduszki powietrznej
  • uszkodzenie maty obecności pasażera
  • wyłączona poduszka powietrzna
  • wypięcie wtyczki pod fotelem
  • uszkodzenie czujnika zderzeniowego samochodu lub któregoś sterownika
  • awaria innego układu.

Nie wolno bagatelizować zaświeconej kontrolki. Gdy się pojawi, najlepiej podpiąć pojazd pod urządzenie diagnostyczne, które znajdzie przyczynę problemu. Zadbaj o siebie i innych!

Add comment