REKLAMA

Jaki samochód 5-letni kupić? Sprawdzamy klasę średnią i SUV

Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne (Fot. materiały prasowe)

Toyota Avensis III

W 2015 roku Avensis III przeszedł solidny facelifting, dzięki któremu auto zyskało nieco nowocześniejszy wygląd, a także nowe, ciekawsze wnętrze. Toyota jest samochodem, który może nie grzeszy najwyższą jakością wykonania kabiny, ale nadrabia niezawodnością i nie sprawia większych problemów swoim użytkownikom.

Dobrą reputacją cieszą się benzynowe jednostki - są trwałe i dobrze współpracują z LPG. To bardzo popularny model w Polsce i po odpowiednich poszukiwaniach można znaleźć zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela. Ceny 5-letniej Toyoty mieszczą się w granicach od 45 do 70 tys. złotych.

Audi A4 B9

Model A4 o wewnętrznym kodzie B9 debiutował w 2015 roku. Występuje w wersji sedan lub kombi i jest wciąż jednym z najbardziej pożądanych modeli na polskim rynku. Na jego korzyść przemawia m.in. tradycyjnie wysoka jakość wykonania i szeroka paleta jednostek napędowych - od 1.4 TFSI (122 KM) przez uturbione V6 w wersji RS4, po diesle TDI.

Jeśli auto ma służyć do pokonywania długich tras, warto rozważyć 3-litrowego diesla, który jest kompromisem pomiędzy satysfakcjonującymi osiągami, a kosztami codziennej eksploatacji. Generalnie używane A4 nie cierpi na poważniejsze awarie, jednak gdy te się pojawią, koszty naprawy mogą być dość wysokie. Za używany egzemplarz z roku 2016 trzeba zapłacić od 70 do nawet 100 tys. złotych. To dość sporo - nawet jak na taki wiek auta.

Ford Mondeo Mk5

Ostatnia generacja flagowca Forda dostępna jest w trzech wersjach nadwozia: sedan, liftback lub pojemne kombi. Pod maską Niemca znajdziemy silniki turbodoładowane EcoBoost 1.5 l i 2.0 l oraz diesle TDCi o takich samych pojemnościach. Występuje również ciekawy 187-konny wariant hybrydowy, który dostępny jest wyłącznie w sedanie.

To połączenie 2-litrowego benzyniaka z silnikiem elektrycznym zaprojektowanym przez Toyotę, więc o niezawodność tego systemu można być raczej spokojnym. Dobre strony Mondeo to przestronne, wygodne wnętrze i charakterystyczne dla niemieckiej marki bardzo dobre prowadzenie podczas jazdy. Ceny pięciolatków rozpoczynają się od 50 tys. zł., a najdroższe oferty opiewają na blisko 30 tysięcy więcej.

Renault Laguna III

Laguna III była produkowana od 2007 do 2015 roku i właśnie auta z końca produkcji mogą być ciekawą alternatywą dla dużo droższych niemieckich i japońskich samochodów z klasy średniej w podobnym wieku. Co ważne, 3. generacja tego samochodu w końcu obaliła stereotyp o "królowej lawet" - okazała się bardzo dopracowanym i trwałym autem.

Najlepiej wybrać Lagunę wyposażoną w silnik 2.0 Turbo, który występował w dwóch wariantach mocy - 170 i 204 KM. Warto zwrócić uwagę, że bardziej rekomendowana jest manualna skrzynia biegów, ponieważ automat nie jest zbyt szybki. Używane auto z końca produkcji można nabyć już od 25 tys. zł, a egzemplarze mające niski przebieg wyceniane są w okolicach 40 tys. zł. To jeden z najtańszych w użytkowaniu modeli tego segmentu, a to za sprawą relatywnie tanich części zamiennych.

Toyota RAV4 IV

RAV4 4. generacji urosła względem poprzednika i stała się jednym z największych aut w swojej klasie. Poprawie uległo również wyposażenie kabiny - daleko jej od ideału, ale wewnątrz znalazło się więcej nowoczesnych rozwiązań, a sama deska rozdzielcza została pokryta miękkim materiałem. Zalety Toyoty to m.in. jej przestronność, duża liczba schowków i uchwytów na napoje.

Warto rozważyć zakup modelu z układem hybrydowym, który zapewnia dynamikę i relatywnie niskie zużycie paliwa. Trzeba przyznać, że popularnej "rafki" nie można zaliczyć do najtańszych samochodów używanych. Mijają lata, a za Japończyka trzeba nadal zapłacić duże pieniądze - od 60 do nawet 110 tysięcy złotych.

Honda CR-V IV

Dość wysoki koszt zakupu Hondy CR-V (70-90 tys. zł) rekompensuje fakt, że w aucie nie występują większe problemy i awarie. W kwestii silników benzynowych nie mam zbyt dużego pola manewru. Najczęściej pod maską znajduje się dwulitrowy motor R4 rozwijający moc 155 KM. Nieco lepiej sytuacja ma się w przypadku diesli - znajdziemy wśród nich 1.6 i-DTEC (120 i 140 KM) lub 2.2 i-DTEC (150 KM). Szczególnie ten pierwszy użytkownicy chwalą za niskie spalanie oleju napędowego.

Auto wyróżnia się walorami użytkowymi - nie brakuje miejsca dla pasażerów z przodu i z tyłu. Imponująca jest również wielkość bagażnika: 589 litrów pojemności to wynik, którym może się pochwalić niewiele aut w tej klasie.

Add comment