REKLAMA

Poradnik kupującego małego SUV-a

Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne (Fot. RJA 1988/Pixabay)

Jak wyglądały początki SUV-ów?

Pierwotnie określenie to stosowano w USA w odniesieniu do aut terenowych, które wyróżniały się większym komfortem. W 1962 roku pojawił się Jeep Wagoneer, jednak wciąż był to samochód terenowy wyższej klasy. W Europie w 1970 roku zadebiutował Range Rover, ale podobnie jak w przypadku Stanów Zjednoczonych pojazd nie wpasowywał się w kategorię SUV-a. Na Starym Kontynencie za Sport Utility Vehicle uznaje się pojazdy o nadwoziu samonośnym. Pierwszym pojazdem z tego segmentu była Toyota RAV4. Pojazd miał stały napęd na obie osie, co przekładało się na lepszą trakcję. Auto miało swoją premierę w 1994 roku. Od tamtego momentu rozpoczęła się ekspansja tego rodzaju nadwozia na cały świat i trwa do dnia dzisiejszego.

Dlaczego te pojazdy są tak popularne?

Na pozór wydawałoby się, że te samochody nie są najlepszym rozwiązaniem. Ich ceny są zdecydowanie wyższe od hatchbacków czy kombi, prowadzi się je gorzej i mają większe spalanie. Pomimo rozmiarów nie są dobrym wyborem do jazdy w terenie i najlepiej ograniczać się do poruszania się po mieście. Zatem, co takiego sprawia, że kierowcy decydują się na zakup tego samochodu? Jedną z zalet jest komfort. Podczas poruszania się samochodem siedzi się wyżej, co dla wielu ma ogromne znaczenie. Dzięki temu łatwiej wsiada się oraz wysiada z pojazdu, a także ma się lepszą widoczność, która zapewnia większe bezpieczeństwo.

Większość modeli z tego segmentu oferuje przestronne wnętrze oraz duży bagażnik, w którym zmieszczą się wszystkie niezbędne rzeczy. Kierowcy zwracają uwagę także na podwyższone zawieszenie, dzięki czemu bez większych problemów można się poruszać po remontowanych drogach czy wjeżdżać na wysokie krawężniki.

Co nieco o wyposażeniu - czego unikać?

Na początek zajmijmy się napędem. Jeśli w planach jest poruszanie się tylko po mieście, jedna oś zdecydowanie wystarczy. Z drugiej strony nierzadko te pojazdy mają napęd 4x4. Zaletą napędu na cztery koła jest to, że pojazd jest w stanie przejechać nawet najbardziej wymagającą trasę.

Następnie silnik: benzyna będzie idealnym rozwiązaniem, jeśli jeździmy wyłącznie po miejskich uliczkach i nie chcemy, by eksploatacja wiązała się z licznymi problemami. Silnik diesla sprawdzi się na dłuższych trasach. Wysoki moment obrotowy może być nieoceniony w trakcie wyprzedzania. Ewentualna awaria i zakup części będzie się jednak wiązał z dużymi kosztami.

Sport Utility Vehicle posiadają wiele udogodnień, które ułatwiają codzienne użytkowanie. Wśród nich można wymienić:

·        automatyczną skrzynię biegów,

·        trzeci rząd siedzeń,

·        reduktor i napęd przedniej osi,

·        alufelgi,

·        kamery cofania,

·        osłony podwozia,

·        czujniki parkowania.

Oczywiście wyposażenie to indywidualna kwestia producenta i zależy od wersji pojazdu.

Honda CR-V i inne najlepsze małe używane SUV-y i crossovery

Jest to jeden z najbardziej funkcjonalnych pojazdów w tym segmencie. Średnie spalanie w tym aucie wynosi 6-8 l/100 km. Jest to trwałe i niezawodne auto, które jest w stanie bez poważnych awarii pokonać ponad 200 tys. km. Pojazdy tego producenta nie lubią zaniedbań, dlatego ważny jest serwis i regularna wymiana oleju.

Samochody tego typu stały się bardzo popularne, dlatego kolejni producenci zaczęli wprowadzać w swoich ofertach pojazdy o takiej odmianie nadwozia. Z czasem auta zaczęły tracić swoje właściwości terenowe. W dzisiejszych czasach jest w czym wybierać. Wśród najciekawszych propozycji możemy wymienić takie modele jak:

·        Suzuki Grand Vitara II - jest to auto ciężkie i wielu kupujących może stwierdzić, że również staroświeckie, jednak jest tanie w eksploatacji i niezawodne.

·        Land Rover Freelander II - jest to auto legendarne oraz ładne. Ten model to świetne rozwiązanie ze względu na bogate wyposażenie. Posiada sporych rozmiarów bagażnik - 550 litrów. Minusem jest jednak silnik, który pali średnio 9,7 l/ 100 km.

·        Kia Sportage II - jeśli marzysz o zakupie crossovera taniego w utrzymaniu, to ta wersja jest stworzona dla ciebie. Pojazdy tego modelu posiadają silniki 2.0 o mocy 112 lub 140 KM i - co należy podkreślić - nie wykazują większych wad.

·        Nissan Qashqai - używany egzemplarz można kupić już za 20 tys. zł. Świetny kompaktowy crossover, który nie urzeknie kupującego przestronnością, ale jest niezwykle wygodny.

·        Subaru Forester - jest to jeden z najlepszych pojazdów w tej klasie - bardzo przestronny, a do tego posiada 450-litrowy bagażnik. Jednak nie warto decydować się na wersję w dieselu, ponieważ posiadają liczne wady i możemy się wpędzić w niepotrzebne koszty.

Rynek jest obecnie przeładowany ofertami pojazdów o tym typie nadwozia i z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. To gwarancja komfortu, bezpieczeństwa i funkcjonalności.

Add comment