REKLAMA

Czy to koniec manualnych skrzyń biegów?

skrzynia biegów

skrzynia biegów (materiały prasowe)

Dlaczego producenci rezygnują ze skrzyń manualnych?

Jednym z powodów jest malejący popyt na manualne skrzynie biegów. Kierowcy, szczególnie na krętych drogach mają dosyć nieustannego korzystania ze sprzęgła. Przekładnie korzystające z automatycznych "sprzęgieł" gwarantują niemal identyczne osiągi, a w pewien sposób pozwalają lepiej zadbać o wytrzymałość silnika. Samochody z automatyczną skrzynią biegów to m. in. reprezentanci SUV-ów oraz nowoczesnych aut elektrycznych. W tych samochodach priorytetem jest także wygoda kierowcy, który ma odczuwać większą przyjemność z jazdy, a równocześnie zachować jeszcze większą koncentrację.

Automaty lepiej dostosowują też obroty silnika - w konsekwencji mogą zmniejszyć zużycie paliwa. Z drugiej strony kierowca doceni automatyczne skrzynie biegów za dostępny w wielu autach tryb "sport" zapewniający bardziej agresywne osiągi.

Koniec manualnych skrzyń biegów? - Volkswagen ma już plan

Wedle doniesień koncern Volkswagena ma podjąć decyzję o całkowitym wyeliminowaniu manualnych skrzyń biegów z modelu Tiguan. Większe auta rzeczywiście mogą lepiej pracować z automatyczną przekładnią, tym bardziej, że wiele z nich występuje w wersji elektrycznej lub hybrydowej.

Wybór dotyczący skrzyni biegów podejmiemy także w nowych, ale umiarkowanych cenowo samochodach. U japońskiego producenta - Toyoty - w większości przypadków z salonu możemy wyjechać autem, które nie będzie mieć manualnej skrzyni, a na dodatek będzie posiadać silnik hybrydowy.

Auto z manualną skrzynią biegów to przeżytek!

Mówi się, że Amerykanie są krok przed całym światem. To właśnie za oceanem najwięcej modeli występuje prawie tylko z automatycznymi skrzyniami biegów - po prostu jest to wygodniejsze. W Europie koncerny rezygnują z ręcznych przekładni, gdyż użytkownicy aut (niestety) są coraz bardziej wygodni. Chcą, aby samochód niemal jechał autonomicznie - zdają się na asystentów jazdy jak aktywny tempomat czy asystent pasa ruchu. Niejednokrotnie jednak ułatwienie zamienia się w powód do utraty koncentracji i zagrożenie na drodze.

Rozwój technologiczny i automatyzacja jest nie do zatrzymania. Możliwe, że w pewnym momencie kupimy swoje pierwsze, drugie, a może nawet trzecie auto, które będzie miało automat i oduczymy się "standardowo" zmieniać biegi.

Czy skrzynia automatyczna jest bardziej wytrzymała?

Auta z "manualem", jak i te wyposażone w "automat" mogą górować, bądź zawodzić w kwestii jakości wykonania. Nie sposób ocenić, która ze skrzyń będzie szybciej wymagać serwisu. Od indywidualnych czynników zależy też, która gorzej (lub lepiej) sprawdzi się na autostradzie czy w długiej trasie.

Można powiedzieć, że automaty są też bardziej "odporne" na kierowców o agresywnym stylu jazdy, który źle wpływa na auto. Motor, który współpracuje z automatyczną przekładnią, pozostawia czasami kierującemu zdecydować, czy nie zmieniać biegów półautomatycznie z użyciem tzw. łopatek znanych ze sportowych samochodów. Wielu producentów wprowadza do swojej oferty taką możliwość, co daje wymierne korzyści, a nawet dodatkowe wrażenia z jazdy.

Zasada obsługi automatu

Tryb pracy możesz wybrać za pomocą wajchy. W przypadku automatu należy dbać o odpowiednie ciśnienie oleju w przekładni - unikać nadmiernego korzystania z neutralnego biegu (N), wtedy lepiej zniesie próbę czasu. W kontekście dostępnych przełożeń i rozwiązań kluczowy będzie rok produkcji - nowe skrzynie będą wyposażone bardzo często w podwójne sprzęgło.

Zanim nasze pojazd zaczną same przemierzać drogi, bez naszej ingerencji, będziemy musieli trochę odczekać. Jednak należy stwierdzić, że era skrzyń manualnych powoli odchodzi do lamusa.

Add comment