REKLAMA

Indeks prędkości i nośności opon - jakie jest ich znaczenie?

indeks opony

indeks opony (materiały prasowe)

Indeksy nośności opony i wartość dopuszczalnej prędkości — gdzie szukać parametrów danej opony?

Indeksy prędkości i nośności znajdują się na bocznej ścianie opony. W przypadku indeksu prędkości aktualne zapisy obejmują oznaczenia od A1 do Y. W przypadku samochodów osobowych indeks prędkości będziemy wybierać wśród oznaczeń z końcowej części alfabetu. Szukając opon do samochodów dostawczych, zatrzymamy się nieco wcześniej. Skala zaczyna się od 5 km/h dla symbolu A1 i wzrasta o 5 lub 10 jednostek z każdą następną kategorią. Innym przykładowym symbolem jest litera V — oznacza ona maksymalną prędkość równą 240 km/h.

Co oznacza indeks prędkości i nośności opon? Jak rozumieć pojęcie "maksymalnej prędkości"?

Zacznijmy od wyjaśnienia tych terminów. Indeks prędkości to oznaczenie odpowiadające prędkości wyrażonej w km/h. Wskazuje na to, z jaką prędkością może poruszać się samochód z obciążeniem odpowiednim dla zaznaczonego indeksu nośności. Należy podkreślić, że indeks prędkości opon nie oznacza dosłownie, z jaką maksymalną prędkością może poruszać się pojazd. Wskazuje ona jaką prędkość może rozwinąć samochód, gdy działa na nią maksymalne obciążenie wyrażone przez nośność opony.

Czym zatem jest indeks nośności? To wartość, która określa, ile kilogramów udźwignie opona, poruszająca się z prędkością skojarzoną z pierwszym parametrem. Od tej reguły nie ma odstępstw — jazda na oponach o różnych indeksach nośności zagraża naszemu bezpieczeństwu.

Spotykany jest także podwójny indeks nośności. Wiąże się on z przypadkiem, gdy w samochodzie ciężarowym montujemy np. cztery koła na tylnej osi. Wtedy powinniśmy zastosować się do parametrów wyrażonych w drugiej partii oznaczenia.

Zagadkowe opony: indeks nośności opony — gdzie znajdziemy odpowiednie informacje?

Czas na praktyczny punkt widzenia: jak wybrać opony, których indeks prędkości i nośności będzie odpowiedni dla naszego auta? Wyrażone w kilogramach maksymalne obciążenie znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu oraz na tabliczce znamionowej w rejonie słupka B i na klapie wlewu paliwa. Jest ono powiązane z indeksem prędkości, więc łatwo poznamy wszelkie potrzebne informacje.

W teorii możemy przeprowadzić montowanie opon o wyższym indeksie nośności. To rozwiązanie ma pewne zalety, ale nie pomoże w utrzymaniu komfortu jazdy, a na dodatek spowoduje większe opory toczenia. Na pierwszy miejscu powinno być zastosowanie się do zaleceń producenta pojazdu.

Jaką masę może wytrzymać opona? Skutki montażu opon z wyższym indeksem

Indeks nośności jest wyrażany liczbowo. Skala zaczyna się od oznaczenia "48", co oznacza dopuszczalne obciążenie 180 kg.

Poprzez używanie opon z niewłaściwym indeksem nośności, a co za tym idzie np. niższym indeksem prędkości, możemy wywołać gorsze prowadzenie pojazdu. Skutki jazdy z niższym indeksem nośności to: mandat, zaburzenie pracy tylnej lub przedniej osi pojazdu. Stosując opony o wyższych indeksach prędkości, negatywnie wpłyniemy na komfort jazdy. Właśnie dlatego musimy stosować się do zaleceń producenta samochodu.

Podsumowanie — indeks nośności opon i indeks prędkości

Przypomnijmy raz jeszcze najważniejsze założenia związane z indeksem nośności i prędkości opon.Indeks prędkości i indeks nośności znajdziemy na bocznej ścianie opony. Indeksami prędkości określamy litery alfabetu, którym odpowiada maksymalna szybkość jazdy z daną oponą. Natomiast jeśli chodzi o indeks nośności: nośność jest wyrażona z pomocą liczb. Dobór opon powinien odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu. Są one formułowane w oparciu o m.in. moc silnika czy maksymalną masę auta. Zawsze powinniśmy wykorzystywać opony o takim samym indeksie prędkości co oryginalnie montowane ogumienie.Opony o wyższym indeksie prędkości to w praktyce sztywniejsza konstrukcja ogumienia, co może wpłynąć na przyczepność.Montaż opon o niższym indeksie prędkości nie jest zalecany. Droższe będzie wtedy utrzymanie samochodu, wzrosną koszty eksploatacji związane z szybszym zużyciem opon. Zakład ubezpieczeniowy może odmówić wypłaty odszkodowania w przypadku montażu niewłaściwych opon.Dopuszczalne obciążenie znajdziemy m.in. na klapie wlewu paliwa.Korzystając z kilku różnych opon o odmiennych indeksach nośności, możemy spowodować zagrożenie w ruchu drogowym.Zawsze stosujmy się do przepisów! Bez względu na oznaczenie opon z największą dopuszczalną prędkością poruszajmy się tylko w odpowiednich warunkach drogowych.

Add comment