Opony całoroczne na tle opon sezonowych. Wyniki testów

MW
10.11.2021 16:57
A A A
opony sezonowe

opony sezonowe (materiały prasowe)

Wielu kierowców zastanawia się, czy ogumienie uniwersalne dobrze sprawdzi się zarówno na mokrej nawierzchni jak i suchej nawierzchni. Jak zmieniają się właściwości jezdne w zależności od opon? Należy podkreślić, że na suchej nawierzchni opony uniwersalne radzą sobie gorzej niż w zimowych warunkach. Jaka jest tego przyczyna?

Jak wypadają w testach opony całoroczne na tle sezonowych? Hamowanie przy 100 km/h

Przykładowy test opon wielosezonowych odbywa się m.in. na mokrym torze, gdzie sprawdzana jest reakcja gum na aquaplaning wzdłużny, test hamowania na suchej drodze z prędkością 100 km/h i tym podobne. Wyniki testu nie deprecjonują możliwości opony uniwersalnej, ale ukazują przewagę specjalnej dla danej pory roku opony letniej czy zimowej. Dzieje się tak, gdyż parametry gum uniwersalnych i ich wyniki stanowią rozwiązanie łączące cechy "sezonówek".

Przyjmuje się, że opony całoroczne powstają w oparciu o budowę opon zimowych, więc lepiej poradzą sobie, kiedy na drogach pojawi się śnieg. Najczęściej wynika to z zastosowania miększej mieszanki niż w przypadku opon letnich. Prowadzi nas to do słusznego wniosku, iż ogumienie całoroczne będzie pod względem zachowania i teoretycznych wyników bardziej przypominać opony zimowe niż opony letnie.

Opony wielosezonowe — dla kogo? Nie sprawdzą się przy 200 km/h

Opona wielosezonowa w rozumieniu jednego, niezmienianego kompletu zadowoli niedzielnych kierowców małych, miejskich samochodów. Opony sezonowe przy małych przebiegach są zbędnym wydatkiem, gdyż poruszając się po dobrze zarządzanych drogach, nie jesteśmy narażeni na gołoledź czy duże pokrywy śniegu. Na regularnie sprzątanej nawierzchni zachowanie opon całorocznych będzie zadowalające zarówno na suchym asfalcie, mokrym asfalcie, jak i przy lekkim prószeniu. W takich okolicznościach auto wyposażone w opony całoroczne osiągnie tylko nieco gorsze rezultaty. Będzie to jednak wciąż dobry wynik za rozsądną cenę. Naturalnie opona letnia będzie lepiej radzić sobie w ciepłych porach roku, a opona zimowa nie zawiedzie nas przy podjeździe na stok narciarski.

Opona letnia i opona zimowa na tle opony całorocznej

Z drugiej strony test opon całorocznych nie wykazuje znacznych różnic jeśli chodzi o sprawność na oblodzonej nawierzchni. Najlepsze opony całoroczne zapewniają zrównoważone osiągi bliskie tym, które oferują opony zimowe. Możemy spotkać się z opinią, że modele całoroczne to bezkompromisowe rozwiązanie. Niestety, ze względu na swoją budowę opona całoroczna będzie generować większe zużycie paliwa ze względu na większe opory toczenia. Choć opona całoroczna zapewni nam najczęściej wysoką przyczepność w różnych warunkach, będzie generować większy hałas niż opona letnia. Zapytany przez nas kierowca SUV-a przyznaje, że głośność opon całorocznych jest odczuwalna.

Całoroczny rodzaj ogumienia — oznaczenia i nazewnictwo

W kontekście opon wielosezonowych często spotykamy się z oznaczeniem M+S (ang. mud+snow). Oznacza to, że producent ocenił daną oponę jako odpowiednią na błoto i śnieg. Nie jest to jednak oficjalne oznaczenie zgodne z wytycznymi UE. Opony całoroczne, które spełniają odpowiednie wymogi, posiadają na swojej ścianie bocznej wybite trzy płatki śniegu. Są one równoznaczne z oznaczeniem 3PMSF.

Jaką oponę całoroczną wybrać? - Goodyear Vector to stabilność i krótkie hamowanie

Dla samochodów osobowych "gumy", które docelowo sprawdzą się w każdych warunkach to dostępne w różnych rozmiarach modele Goodyear Vector 4seasons Gen 2, Nexen Blue 4 Season czy Continental AllSeasonContact. W tym rodzaju ogumienia również mamy możliwość wyboru spośród produktów klasy średniej, klasy premium czy ekonomicznej.

Bezpieczeństwo to nie tylko opony!

Niezależnie od wysokich parametrów opon za wysoką cenę i ich skuteczności, długość drogi hamowania i reakcji kół zależy od stylu jazdy kierowcy. Nawet jeśli wybieramy produkty z czołówki testu opon, nie możemy zapomnieć o hamowaniu z wyprzedzeniem w trakcie opadów czy zmianie opon na "zimówki" w okolicach listopada. Mieszanka gumowa w letnich oponach w zbyt niskiej temperaturze traci swoje właściwości. W naszej gestii leży także unikanie gwałtownej jazdy na granicy poślizgu. Przed skutkami brawury nie uchroniłaby nas nawet opona, która zostałaby wykonana z kleju.

Warto jeszcze raz zaznaczyć, że wbrew przekonaniom opony typu "all season" nie zawsze są rozwiązaniem optymalnym. Gdy masa auta jest ponadprzeciętna, to samochód z typową oponą letnią będzie zachowywać się lepiej w ciągu ciepłych pór roku. Jego hamowanie będzie wyglądać inaczej. Jest tak, ponieważ w ogumieniu całorocznym bazę stanowi konstrukcja opony zimowej.