REKLAMA

Czym jest kontrola trakcji? Jak wpływa na układ napędowy i moc silnika?

brak kontroli trakcji

brak kontroli trakcji (materiały prasowe)

Czym jest system kontroli trakcji?

ASR to skrót od angielskiej nazwy systemu. Rozwija się go jako Acceleration Slip Regulation. Obecnie jest on powszechnie stosowany w większości samochodów, które wyjeżdżają z fabryki danego producenta. System kontroli trakcji ma przede wszystkim zapobiegać nadmiernemu poślizgowi napędzanych kół w trakcie ruszania lub przyspieszania pojazdem. Jest to zupełne przeciwieństwo systemu ABS, który przecież ma chronić przed zblokowaniem kół podczas hamowania. Dzięki systemowi ASR kierowca nie wpadnie w poślizg, nawet jeśli rozpoczęcie jazdy jest bardzo gwałtowne.

Jak działa system kontroli trakcji?

System kontroli trakcji ASR na bieżąco kontroluje prędkości obrotowe kół. Ma on za zadanie porównywać różnice między kołami napędzanymi a nienapędzanymi. Zaangażowane do tego zostały czujniki ABS. Co w przypadku, jeśli różnica przekracza dopuszczalną wartość? Kontrola trakcji polega właśnie na wyrównaniu momentu napędowego. Układ ASR może również angażować układ hamulcowy. Pomaga on również zmniejszyć różnicę prędkości obrotowej i zapobiegać poślizgowi kół. Zahamowanie koła bez przyczepności spowoduje transfer przez dyferencjał mocy na drugie koło.

Jak działa układ ASR? Acceleration Slip Regulation może wpływać na parametry pracy silnika. Dzięki temu uzyskuje się efekt zwany elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego lub elektroniczną szperą. System ASR reguluje pracę silnika. Nie jest on w żadnym stopniu zależny od poleceń kierowcy. W związku z tym wykorzystuje się w nim dodatkową przepustnicę lub układ elektroniczny. Co wchodzi w jego skład? Jest on złożony z czujnika położenia pedału przyspieszenia, sterownika i silnika wykonawczego. W przypadku jednostek napędowych z zapłonem iskrowym w składzie może się także znaleźć kontrola układu zapłonowego. Wówczas może być stosowane opóźnienie zapłonu.

By zmniejszyć moment obrotowy silnika, zapłon zostanie opóźniony lub całkowicie odłączony. W silnikach Diesla regulacja momentu obrotowego zachodzi przez zmniejszenie dawki podawanego paliwa. W silnikach wysokoprężnych sterowanie układem wtryskowym jest przeprowadzane w ograniczonym zakresie.

Układ ASR może również wpływać bezpośrednio na układ wtryskowy. W momencie wykrycia poślizgu kół podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni może być konieczne odłączenie iskry na poszczególnych cylindrach. W przypadku jednostek napędowych diesla działanie układu ASR opiera się po prostu na zmniejszeniu dawki paliwa. W taki sposób ogranicza się moment obrotowy i steruje się pracą silnika.

Najbardziej popularne awarie systemu kontroli trakcji

O awarii Traction Control System możesz dowiedzieć się, jeśli kontrolka trakcji stale się świeci. Niestety problemu nie będziesz w stanie naprawić samodzielnie. Potrzebny jest specjalistyczny sprzęt diagnostyczny. Co może powodować awarię?

Istnieje kilka możliwości. Jedną z nich jest uszkodzenie lub zabrudzenie jednego z czujników prędkości obrotowej koła. Wówczas należy wymienić ten element.

Systemy ASR i ABS korzystają m.in. z tego samego modułu sterującego. Zasada działania jest bardzo zbliżona. Jeśli coś jest nie tak, wówczas może się zaświecić kontrolka trakcji.

Zarówno ABS, jak i ASR mają zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, zmniejszyć ryzyko poślizgu podczas pokonywania zakrętów. Nie dopuszczają one to utraty przyczepności w trakcie codziennej jazdy.

System kontroli trakcji ASR- czy można go wyłączyć?

Praktycznie każdy samochód posiada ten system. Ma on poprawiać przyczepność koła. Wyłączenie ASR jest możliwe, ale czy warto? Dzięki systemowi samochód ma stabilny tor jazdy. Ogranicza on poślizg kół. Dzięki niemu możesz czuć się bezpiecznie podczas pokonywania zakrętu. W rozwiązaniach tradycyjnych przycisk, który daje możliwość wyłączenia ASR znajduje się na desce rozdzielczej. Wyłączenie systemu może być konieczne w piachu czy błocie, gdzie przymknięcie przepustnicy i ograniczenie mocy silnika nie jest pożądane.

Add comment