REKLAMA

Benzyna 95 czy 98? Właściwości oraz różnice

dystrybutor paliw

dystrybutor paliw (materiały prasowe)

Co się dzieje w komorze spalania?

Najważniejszym zadaniem kierowcy jest nie doprowadzić do spalania detonacyjnego. W momencie, gdy tłok opada, zawory doprowadzają do komory powietrze lub paliwo z powietrzem. Zamknięty zawór oraz przesuwający się w górę tłok zmniejszają objętość i ciśnienie mieszanki. Świeca zapłonowa ma za zadanie podpalić mieszankę. Jest to możliwe, gdy tłok jest w górnym położeniu. Ryzyko wystąpienia tego zjawiska zależy od stopnia sprężania benzyny. Spalanie stukowe polega na niekontrolowanym samozapłonie. Ma ono miejsce, gdy w jednostce panuje zbyt wysokie ciśnienie. Dlaczego spalanie detonacyjne jest niebezpieczne?

Niekontrolowany samozapłon, jak już wspomnieliśmy, polega na bardzo gwałtownym zapłonie mieszanki. Spalaniu stukowemu towarzyszą charakterystyczne uderzenia. Najczęściej dochodzi do niego z powodu zbyt wysokiego stopnia sprężenia mieszanki dla danego typu benzyny. Zjawisko może doprowadzić do zniszczeń w obrębie jednostki.

Spalanie stukowe prowadzi do bardzo gwałtownej reakcji. Zawór, tłok i układ korbowy mogą się przeciążyć. Może doprowadzić to do zupełnego zniszczenia motoru benzynowego. Dlatego od wielu lat producenci pojazdów stosują w jednostkach napędowych czujniki spalania stukowego. Niektóre nowsze samochody mają również na pokładzie specjalny komputer sterujący. Mają one za zadanie sterować pracą jednostki napędowej w zależności od wlanej do baku benzyny. Jak kontrolować zapłon?

Liczba oktanowa — wytrzymałość na spalanie stukowe

Różnica między jednym a drugim rodzajem leży w liczbie oktanowej. Co to w ogóle oznacza? Liczba oktanowa określa odporność paliwa. Benzyna o wyższej liczbie oktanów jest bardziej odporna. W silnikach benzynowych, czyli o zapłonie iskrowym, do samozapłonu dochodzi w momencie, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna przekroczy temperaturę samozapłonu i zapali się samoczynnie. Dzieje się to lokalnie, w jednym konkretnym miejscu komory spalania.

Większość samochodów jest domyślnie przystosowana do benzyny 95. Wydawałoby się, że w przypadku unikania samozapłonu lepsza jest benzyna 98, jednak nie jest to prawda. Czy tankując paliwo "dziewięćdziesiątkę ósemkę" możesz dodać mocy jednostce?

Co gdy paliwo nie spełnia wymaganych parametrów?

Jakie paliwo tankować? Co zrobić, gdy zatankujesz benzynę o niższej liczbie oktanowej lub o wyższej? Co zmieni się w pracy silnika? Większą uwagę na stacjach paliw powinni zwrócić właściciele starszych pojazdów. Nie ma w nim komputera, który mógłby dostosować jednostkę do paliwa. Dlatego lepiej stosować się do zaleceń producenta i tankować paliwo o wyższej liczbie oktanów. Oszczędności na tankowaniu paliwa mogą zostać w późniejszym czasie pochłonięte w warsztacie. Naprawdę nie warto dopłacać do interesu. Dbaj o swój samochód. Nie dopuść do zniszczenia jednostki.

W starszych samochodach można było ręcznie podnosić moc jednostki, korygując kąt wyprzedzenia zapłonu. W nowych pojazdach odpowiada za to elektroniczny sterownik silnika. Zatankowanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej nie zawsze przekłada się na większą moc silnika. Nalanie benzyny 98 nie w każdym przypadku doda kilka koni mechanicznych. W większości przypadków stosuje się ją w samochodach sportowych. Wówczas jesteś w stanie poprawić osiągi jednostki. Inżynierowie podczas pracy nad konstrukcją takiego samochodu, przystosowali silnik do benzyny 98. Zalecenia producenta są naprawdę bardzo ważne. Chcesz sztucznie poprawić osiągi samochodu paliwem? Gra nie jest warta świeczki. Może to tylko doprowadzić do uszkodzenia silnika. Warto trzymać się cały czas tej samej liczby oktanowej.

Poziom zużycia paliwa - jak to wygląda?

Skoro już wiesz, że lepiej nie dodawać sztucznie mocy za pomocą zmiany w paliwie, warto przyjrzeć się kwestiom finansowym. Jak się prezentują wyniki? Droższe paliwo to benzyna z ósemką na końcu. Różnice cenowe wynoszą średnio 20-30 groszy na litrze. Według badań przeprowadzonych na samochodzie Suzuki Swift okazało się, że zużycie paliwa jest na bardzo podobnym poziomie. Przez 8 miesięcy jeżdżono na wersji 95, po czym przez taki sam okres tankowano wyższą liczbę oktanową. Większe koszty (ok.90 zł) dotyczyły jazdy z benzyną 98.

Add comment