REKLAMA

Powstaje nowa fabryka samochodów osobowych w Tychach. Polski przemysł motoryzacyjny wchodzi w nową fazę rozwoju

nowa fabryka samochodów

nowa fabryka samochodów (materiały prasowe)

Nowa fabryka samochodów w Tychach

Początek 2022 roku to również zmiany w fabryce FCA w Tychach. Zakład ma zostać wkrótce zmodernizowany. Koszt tej inwestycji ma pochłonąć ok. 2 miliardy złotych.

- Dzięki rozbudowie fabryki w Tychach w samym zakładzie, jak i w regionie pracę znajdzie nawet kilkadziesiąt tysięcy osób – ocenia marszałek Jakub Chełstowski.

Marszałek dodaje również, że to działanie wpisuje się w plany strategii rozwoju regionu, które są rozpisane do 203o roku. Do tej pory w fabryce produkowane były samochody marek Fiat oraz Lancia. Do tego zestawu mają dołączyć Jeep oraz Alfa Romeo. Rozbudowa i modernizacja kompleksu ma dostosować go do wymagań związanych z produkcją napędów hybrydowych oraz elektrycznych.

Obecnie w fabryce w Tychach produkowane są Fiast 500 czy Lancia Ypsilon. W tym momencie firma przygotowuje się rozpoczęcia produkcji nowych SUV-ów. Według informacji podawanych przez kierownictwo pierwsze samochody JEEP o tym typie nadwozia mają zacząć być produkowane już w listopadzie 2022 roku. Następnie w planach jest rozpoczęcie tworzenia crossovera Fiata. Początek produkcji tego modelu jest datowany na kwiecień 2023 roku. Docelowa wielkość produkcji ma sięgnąć nawet 300 tysięcy pojazdów. W związku z poszerzeniem oferty, zakład poszukuje nowych pracowników, którzy zajęliby się bezpośrednio produkcją nowych aut.

Z nieoficjalnych źródeł wynika, że projekt rozbudowy zakładu w Tychach ma ogromny potencjał.

Zakład FCA Poland zlokalizowany w Tychach to jeden z największych zakładów produkcyjnych koncernu. Obecnie pracuje w nim ok. 2,5 tysiąca pracowników. W obrębie zakładu swoje siedziby mają 42 firmy, które produkują komponenty oraz świadczą usługi na rzecz całej fabryki.

Połączenie dwóch fabryk w Gliwicach

Pod koniec 2021 roku doszło do połączenia Opel Manufacturing Poland oraz PSA Manufacturing Poland. Obecnie tworzą one nową firmę Stellantis Gliwice. Pierwsze auto z nowej fabryki w tym mieście ma zjechać wiosną 2022 roku. Po zakończeniu fazy testowej ma rozpocząć się masowa produkcja. Fabryka w Gliwicach ma zająć się tworzeniem nowych dostawczych modeli. Produkowane będą pojazdy marek Opel, Peugeot, Citroen oraz Vauxhall.

– Próbę ognia przeszła linia produkcyjna: w zeszłym tygodniu zjechał z niej pierwszy samochód w ramach fazy szkoleniowej – powiedziała w rozmowie z portalem dziennik.pl Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji i PR. – To potężna inwestycja, dająca gliwickiej lokalizacji Stellantis nowe perspektywy rozwoju.

Przez lata swojej działalności fabryka wyprodukowała ponad 2,5 miliona egzemplarzy. Były to przede wszystkim modele Astra oraz Zafira. To jednak koniec produkcji samochodów osobowych. Pracownicy z Gliwic udadzą się do Francji, gdzie będą zdobywać wiedzę oraz doświadczenie w produkcji aut dostawczych. Według pierwszych prognoz w 2023 roku z linii produkcyjnych zakładu ma zjechać nawet do 100 tysięcy pojazdów.

Budowa pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych

Jaworzno - w tym mieście powstanie pierwsza fabryka samochodów elektrycznych w Polsce. Będą w niej tworzone pojazdy marki Izera. Budowa fabryki samochodów elektrycznych będzie miała miejsce na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG). Rozpoczęcie działalności tego podmiotu ma przyciągnąć kolejnych inwestorów. Władze województwa śląskiego chcą w ten sposób zwiększyć dynamikę wzrostu gospodarczego oraz stworzyć przyjazne środowisko do prowadzenia biznesu.

Już pod koniec 2020 roku Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele spółki ElectroMobility Poland S.A. (EMP), Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. (KSSE), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna oraz Lasów Państwowych podpisali w Katowicach memorandum. Zakładało ono współpracę przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w naszym kraju fabryki elektrycznych samochodów.

- Izera jest szansą dla sprawnie funkcjonującej tu branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności - mówił minister Michał Kurtyka.

Spółkę EMP tworzą cztery polskie koncerny energetyczne m.in. Tauron Polska Energia SA oraz PGE Polska Grupa Energetyczna SA. Każdy podmiot objął po 25 proc. kapitału akcyjnego. Spółka tworzy pierwsze prototypy samochodów elektrycznych. Czy te zmiany odegrają kluczową rolę w rozwoju polskiego sektora automotive? Ocenimy to za kilka lat.

Add comment