REKLAMA

Jak prawidłowo używać sprzęgła w samochodzie?

sprzęgło

sprzęgło (materialy prasowe)

Pedał sprzęgła - traktuj go z szacunkiem!

Gwałtowne puszczenie pedału sprzęgła przy ruszaniu może pozwolić nam szybko "uciec" spod świateł, ale niestety sprzęgło samochodowe może się spalić. Z długim przytrzymaniem sprzęgła też wiążą się negatywne efekty. Będzie się ono ocierać o inne elementy, z których składa się układ napędowy. Może to wiązać się z kosztowną naprawą. Sztuka płynnego operowania sprzęgłem nie jest łatwa. Na początku kierowcy bardzo często nie mogą przyzwyczaić się do sposobu zmieniania biegów. Często dochodzi zgaśnięcia silnika.

A trwałość silnika również zależy od tego jak korzystamy z pedału sprzęgła. Właściwe operowanie sprzęgłem może zaoszczędzić nam kosztów i kłopotów. Nadmierne zużycie tarczy sprzęgła może doprowadzić do uszkodzeń, za które będziemy musieli zapłacić.

Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła

Zbyt powolne puszczanie sprzęgła czy nawyk związany ze zbyt szybkim puszczaniem sprzęgła to wierzchołek góry lodowej. Niektórzy kierowcy lubią używać sprzęgła jako "ślepego" pedała. Ci kierujący mogą stopniowo doprowadzić do niesprawności sprzęgła spowodowanej nawykiem wciskania sprzęgła poprzez odkładanie na niego nogi. Trzymanie nogi na sprzęgle to niepotrzebna czynność. Należy się od niej odzwyczaić.

Czynnikiem, który negatywnie wpływa na nasze sprzęgło jest jazda na półsprzęgle. Tak naprawdę powinniśmy stosować ją tylko w wypadku drobnych manewrów, np. przy parkowaniu.

Groźne jest też wciskanie pedału sprzęgła równocześnie z pedałem gazu przez dłuższy czas. Kierowcy zapominają też, że nie należy wciskać sprzęgła, dojeżdżając do świateł. Również manewr skrętu nie może wiązać się z trzymaniem nogi na sprzęgle. Nie możemy wtedy hamować silnikiem, ani efektywnie dodać gazu, by wyjść z opresji na śliskiej nawierzchni. Mówiąc o skutecznym hamowaniu, mówimy o sytuacji, gdy napęd współpracuje z siłą tarcia tarcz hamulcowych, powodując opór. Przy niejako "odpiętej" skrzyni biegów możemy mieć spore kłopoty.

Najszybciej puszczać pedał sprzęgła, ale... też nie po zbyt krótkim czasie

By prawidłowo operować sprzęgłem, musimy zdać sobie sprawę, że zgaśnięcie silnika to tylko jeden z problemów. Jeśli przy zmianach biegów będziemy "przeciągać" ten proces, może wzrosnąć zużycie paliwa.

Operowanie sprzęgłem - powtórzenie

1. Sprzęgło pozwala na łagodne przenoszenie momentu obrotowego, który zasila koła pojazdu.

2. Podczas dojeżdżania do świateł nie naciskajmy sprzęgła i pedału hamulca równocześnie. Niedopuszczalne jest, aby wykonać podobny manewr przy wyższych prędkościach i to na wirażu. Możemy wprowadzić się w spore tarapaty.

3. Bardzo ważne jest, aby także w końcowej fazie hamowania hamować silnikiem. Uchronimy wtedy tarcze hamulcowe od szybkiego zużycia.

4. W zgaśnięciu silnika najgorszy jest fakt, iż możemy utknąć w groźnym miejscu. Dobrze opanowane sprzęgło pomoże zadbać o bezpieczeństwo jazdy.

5. Naturalnie nasza technika wpływa też na komfort jazdy. Prawidłowe operowanie sprzęgłem uchroni nas i pasażerów od szarpnięć pojazdem i złością innych użytkowników drogi.

6. Pedał gazu może uratować nas, kiedy wpadniemy w poślizg. Dlatego właśnie nie należy jeździć ze wciśniętym sprzęgłem, także w czasie manewru skrętu. Gdy w ten sposób "pozbędziemy się napędu", możemy się potem nie wyratować.

7. Ruszanie z dużym gazem, czyli strzał ze sprzęgła również narusza nasze podzespoły. Do szybszego ich zużycia doprowadzimy zbyt agresywną czy sportową jazdą. Gwałtowne manewry, w które włączamy sprzęgło, mogą nie tylko skończyć się awarią, ale także ośmieszeniem.

8. Sprzęgło szybko zużywa się przy małych podjazdach - np. przy posesji. Zbyt długa walka ze śliską lub stromą górą może przynieść awarię i... charakterystyczny, nieprzyjemny zapach.

9. W obecnych czasach ważne, aby nasz samochód, nawet stary, służył przez wiele lat. Warto pomyśleć, że zdrowe sprzęgło to zdrowy samochód.

Add comment