REKLAMA

Opony letnie czy całoroczne - jakie wybrać?

Jak co roku przed nadejściem wiosny wielu kierowców zastanawia się, jakie opony kupić. Część z nich z pewnością rozważa, czy pozostać przy modelach letnich i zimowych, czy może przesiąść się na ogumienie wielosezonowe. Wyjaśnijmy zatem, jakie są różnice pomiędzy oponami całorocznymi a sezonowymi i dla jakich kierowców przeznaczony jest jeden i drugi typ opon.

Opony letnie, zimowe i wielosezonowe – czym się różnią?

Modele na sezon letni i zimowy różnią się między sobą zarówno składem mieszanki, jak i wzorem bieżnika. Opony letnie mają zapewniać przyczepność na rozgrzanym odkrytym asfalcie, ale muszą również radzić sobie z odprowadzaniem dużych ilości wody podczas opadów deszczu. Wysoką przyczepność na suchej nawierzchni zapewniają im gładkie powierzchnie klocków bieżnika. Przekładają się one na szeroką strefę styku z podłożem. Za odprowadzanie wody odpowiada natomiast układ rowków z szerokimi kanałami. Opony letnie mają najczęściej asymetryczną rzeźbę bieżnika, która przekłada się na wysoką stabilność w zakrętach oraz skuteczne odprowadzanie wody. Część modeli letnich wykorzystuje rzeźbę kierunkową – uznaje się ją za skuteczniejszą na mokrej nawierzchni, ale jednocześnie mniej stabilną w zakrętach niż bieżniki asymetryczne.

Ogumienie na sezon zimowy musi natomiast przede wszystkim oferować przyczepność w niskich temperaturach i na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Powinno jednocześnie zachowywać wysoką skuteczność w odprowadzaniu błota pośniegowego i wody, co przełoży się na bezpieczeństwo w trakcie odwilży. Wśród modeli zimowych królują bieżniki kierunkowe, które znakomicie radzą sobie z odprowadzaniem wody, śniegu czy błota pośniegowego. Powierzchnia ich klocków nie jest jednak gładka jak w oponach letnich, a pokryta gęstą siecią lameli. Lamele to nacięcia na klockach bieżnika, które otwierają się podczas hamowania i manewrowania. Dzięki temu tworzą dodatkowe krawędzie, które zazębiają się z warstwą śniegu i lodu, zapewniając przyczepność w warunkach zimowych. Otwierające się lamele zmniejszają jednak obszar styku z nawierzchnią, przez co opony zimowe gorzej niż letnie radzą sobie na suchym odkrytym asfalcie.

Opony wielosezonowe stanowią kompromis pomiędzy bieżnikami letnimi i zimowymi. Część klocków bieżnika musi pozostać gładka, a część pokryta lamelami. Dzięki temu oferują przyczepność zarówno w warunkach letnich i zimowych. Nie zapewniają jednak tak wysokich parametrów, jak opony dopasowane do sezonu. Istotną kwestią jest również mieszanka gumowa. Guma stosowana do produkcji opon letnich jest projektowana tak, aby zachować sztywność w wysokich temperaturach. Jednak przy temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza mieszanka letnia staje się zbyt twarda i elementy bieżnika nie mogą pracować prawidłowo. Opony zimowe zachowują odpowiednią elastyczność poniżej 7 stopni, jednak przy wyższych temperaturach stają się zbyt miękkie. Przyspiesza to ich zużycie oraz obniża parametry. Mieszanka gumowa używana w oponach całorocznych jest dopasowana do szerokiego zakresu temperatur – sprawdza się zarówno powyżej, jak i poniżej 7 stopni Celsjusza. Nie zapewnia jednak tak wysokich parametrów jak modele sezonowe. Może być przez to także bardziej podatna na zużycie.

Sezonowe czy całoroczne – jakie opony wybrać?

Opony sezonowe są projektowane bez kompromisów niezbędnych w modelach sezonowych. Dlatego są odpowiednie dla najbardziej wymagających kierowców. Przy oponach letnich i zimowych powinny pozostać osoby które:

  • pokonują w ciągu roku średnie przebiegi na poziomie 10-12 tys. km i więcej,
  • jeżdżą w wymagających warunkach zimowych – poruszają się na gorzej utrzymanych drogach wiejskich lub odwiedzają w sezonie zimowym w góry,
  • użytkują samochody o średniej lub wysokiej mocy – 120-150 KM i więcej, preferują dynamiczny styl jazdy.

Ogumienie całoroczne musi równoważyć parametry zimowe i letnie, przez co nie sprawdzi się tak dobrze w skrajnie wymagających warunkach występujących w każdym z sezonów. Modele wielosezonowe są dopasowane do potrzeb kierowców, którzy:

  • wykonują w ciągu roku niewielkie przebiegi – poniżej 8 tys km,
  • poruszają się głównie w mieście na dobrze utrzymanych drogach i rzadko pokonują trasy,
  • są w stanie zrezygnować z samochodu w przypadku wystąpienia skrajnie trudnych warunków pogodowych,
  • jeżdżą samochodem o niskiej mocy,
  • cechują się spokojnym stylem jazdy.

Add comment