REKLAMA

Mazda MX-5 po raz trzeci

Mazda MX-5 trzeciej generacji (fot. Mazda)

Trzecia generacja (NC) została zaprezentowana w maju 2005 roku. Tym razem auto powstało od podstaw. Nowa platforma zaoferowała większy o 5 cm rozstaw osi, także długość urosła o 6 cm po raz pierwszy osiągając 4 m. Nowa konstrukcja wiązała się ze wzrostem masy o ok. 100 kg. Aby pozostało to bez wpływu na osiągi silnik 1.8 (126 KM) stał się podstawową jednostką. W opcji po raz pierwszy pojawiła się dwulitrowa jednostka osiągająca 160 KM współpracująca ze skrzynią ręczną o sześciu przełożeniach.

Mazda trzymała rękę na pulsie najnowszej mody. W sierpniu 2006 roku zaprezentowano MX-5 RHT (Power Retractable Hard Top), czyli wersję ze składanym sztywnym dachem. Prawdziwi entuzjaści pozostali wierni klasycznej wersji, choćby ze względu na jej niższą masę własną. W 2008 roku przeprowadzono facelifting, który podarował małej Maździe uśmiechnięty grill.

Ciekawostki:

- Dla spragnionych mocy m.in. firma BBR (UK) oferuje zestawy do doładowania silnika, najnowszy GT270 oferuje podniesienie mocy do 270 KM.

Mazda MX-5 - 900 000 sprzedanych sztuk

W 2011 roku Mazda świętowała sprzedaż 900 tys. sztuk MX-5 wszystkich trzech generacji, z czego prawie 420 tys. trafiło na rynek amerykański, 274 tys. przypłynęło do Europy, a Japończycy kupili 165 tys. Kryzys z 2008 roku spowolnił sprzedaż, do końca zeszłego roku sprzedano w sumie 927,5 tys. sztuk.

Dla porównania Triumph w latach 1962-1980 wyprodukował ponad 314 tys. sztuk modeli Spitfire, a MG w tym samym okresie 399 tys. sztuk MGB Roadster.

Mazda MX-5 (2005)Mazda MX-5 (2005)

Mazda MX-5 (2005)Mazda MX-5 (2005)

Mazda MX-5 (2013)Mazda MX-5 RHT (2013)

Mazda MX-5 (2013)Mazda MX-5 (2013)

Add comment