REKLAMA

Klasyfikacja automatycznych skrzyń biegów

automatyczne skrzynie biegów

automatyczne skrzynie biegów (materiały prasowe)

Automatyczna skrzynia biegów — dlaczego jest tak popularna?

Automat jest coraz częściej wybierany w miejsce manualnej przekładni. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim automatyczne skrzynie biegów są niezwykle proste w obsłudze. Pozwalają również na płynną jazdę, dzięki optymalizacji przełożeń i zmianę biegów w stosunku do obrotów silnika. Jest to dobry wybór do poruszania się w mieście oraz korkach. Nie musisz bawić się i kręcić drążkiem do zmiany biegów. Możesz dać swojej prawej ręce odpocząć. Ten rodzaj skrzyni biegów jest także ulgą w dłuższej trasie. Płynne przesuwanie łańcucha to gwarancja dynamiki jazdy. Manualna skrzynia to również zabawa ze sprzęgłem. Przy wysokiej prędkości obrotowej silnika trudno jest przejść na wyższy bieg. W automacie tego nie ma. Lewa noga może w końcu odpocząć, a Ty skupisz się na drodze.

Manualna skrzynia biegów

Podstawowe zadanie skrzyni biegów, czyli zmiana przełożenia układu napędowego może być realizowane w bezstopniowy lub stopniowy sposób. W manualnych skrzyniach używa się ręcznej dźwigni zmiany biegów. Stosuje się dwa różne rozwiązania w kontekście zmiany przełożenia: nadbieg oraz przełożenie bezpośrednie. W manualnych skrzyniach biegów stosuje się koło zębate. Są wyposażone w synchronizatory i przesuwaki, które mają wyrównywać prędkości obrotowych sprzęganych elementów. Koło umieszczone na wałku sprzęgłowym przenosi napęd na koło zębate wałka pośredniego. Przełożenie w przypadku nadbiegu wynosi mniej niż 1. Co to oznacza? Przede wszystkim, że prędkość obrotowa wałka głównego jest wyższa niż prędkość, którą osiąga wałek sprzęgłowy. Nadbieg jest również w stanie zmniejszyć zużycie elementów układu napędowego.

Kłowe skrzynie biegów to najprostsza konstrukcja. Ten rodzaj cechuje się tym, że zawiera dużą liczbę kół zębatych, które różnią się od tych w manualnych skrzyniach. Są one stosowane w samochodach wyścigowych.

Skrzynia automatyczna — jakie są jej rodzaje?

Masz już wiedzę o klasycznych rodzajach skrzyń biegów. Podział typów skrzyń biegów jest naprawdę szeroki. Jakie są jednak rodzaje skrzyń automatycznych? Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje skrzyń biegów?

Klasyczna automatyczna skrzynia biegów

Klasyczny automat złożony jest również z zespołów przełożenia, czyli układów planetarnych przekładni zębatych oraz ze sterujących pracą skrzyni zespołów sterowania. Podstawą jest sprzęgło hydrokinetyczne, które zmienia bieg z zależności od obciążenia silnika. W przypadku nowszych samochodów za sterowanie są odpowiedzialne zazwyczaj układy elektroniczne. W klasycznej skrzyni automatycznej masz do czynienia z wygodą. Z pewnością zwrócisz uwagę na płynną zmianę przełożenia układu napędowego. Skrzynie automatyczne stopniowe to najpopularniejszy rodzaj z tej klasyfikacji.

Półautomatyczna skrzynia biegów

Zwane są inaczej skrzyniami zautomatyzowanymi lub zmechanizowanymi. Skrzynie półautomatyczne stopniowe również nie mają sprzęgła, jednak nie są to klasyczne automaty. Półautomatyczne skrzynie biegów swoją budową są zbliżone do manualnej. Za pomocą lewarka lub łopatek dokonuje się zmiana przełożenia w półautomatycznej skrzyni biegów. Kierowca sam wybiera biegi, natomiast to system sterowany przez mikroprocesor odpowiada za rozłączenie i załączanie sprzęgła w momencie zmiany biegu. Ten podzespół zawiera również hydrauliczny akumulator ciśnienia. Wady półautomatycznej skrzyni biegów to przede wszystkim wolne działanie oraz wysokie koszty napraw.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów

To kolejny rodzaj przekładni. Łączy on ze sobą najlepsze cechy skrzyni manualnej oraz klasycznej skrzyni automatycznej. Budowa opiera się na znajdujących się w jednej obudowie skrzynek biegów. Działają one równolegle. Jedno sprzęgło jest odpowiedzialne za biegi parzyste, a drugie za nieparzyste. Gdy następuje zmiana biegu, jedno sprzęgło zaczyna swoją pracę, a drugie jest w tym czasie wyłączone, co sprawia, że napęd przenosi się na kolejne koła zębate. To umożliwia szybszą zmianę przełożeń. Takie rozwiązanie sprawia, że w trakcie jazdy na danym biegu, kolejny jest zawsze gotowy do pracy. Komputer decyduje, jaki bieg ma zostać użyty i uruchamia go przy pomocy siłowników hydraulicznych, a jest to możliwe, dzięki ciśnieniu hydraulicznemu.

Skrzynie bezstopniowe

Inne typy skrzyń biegów to bezstopniowe. Nazywane są również skrzyniami biegów CVT, co rozwija się jako Continously Variable Transmission. Działają podobnie jak przerzutki rowerowe. W tych skrzyniach automatycznych połączenie tworzy się za pośrednictwem pasa lub łańcucha. Nie ma tu oczywiście pedału sprzęgła. Metalowy pas przemieszcza się po bieżniach dwóch zestawów stożków. Skrzynie CVT charakteryzuje moment obrotowy przenoszony w sposób ciągły i mniejsze zużycie paliwa. W bezstopniowych skrzyniach biegów nie ma mowy o zrywaniu. Wady skrzyni biegów CVT to przede wszystkim mało jednostajny odgłos silnika w czasie jazdy oraz drogie naprawy.

Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?

Z pozoru obsługa automatycznej skrzyni biegów wydaje się prosta – wystarczy wrzucić "D" (główny tryb pracy skrzyni) i wcisnąć gaz. Musisz jednak wiedzieć, że jazda z automatyczną skrzynią biegów nie jest taka prosta. Nigdy nie załączaj podczas jazdy biegu parkingowego.Ruszanie z głęboko wciśniętym pedałem gazu może zakończyć się uszkodzeniem skrzyni biegów.Nie wciskaj jednocześnie pedałów gazu i hamulca. Może spowodować to awarię przekładni automatycznej, która nieoczekiwanie może przejść w tryb pracy awaryjnej.Pozwól, aby smar w skrzyni osiągnął temperaturę pracy. Regularna wymiana oleju jest kluczowa;Unikaj gwałtownego i niepotrzebnego przełączania biegów w automacie.Nie wrzucaj "P", gdy samochód jeszcze jedzie. Włącza to mechaniczną blokadę kół. Gdy pojazd jeszcze jedzie, może to doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów.

Czy warto wybrać automatyczną skrzynię biegów?

Zdecydowanie warto kupić auto ze skrzynią automatyczną. Skrzynie manualne, ręczna zmiana biegów, liczne przekładnie zębate... Jeśli ktoś lubi zabawę drążkiem, to zdecydowanie warto, jednak skrzynie z automatycznym sterowaniem to wygoda. Istnieje wiele modeli skrzyń automatycznych i warto znać sposób ich działania przy wyborze odpowiedniego modelu dla siebie.

Add comment