REKLAMA

Najczęstsze usterki manualnych skrzyń biegów

Kierowcy bardzo często narzekają na automatyczne skrzynie biegów. Są one niezwykle awaryjne. Jednak taki sam problem dotyczy manualnych skrzyń biegów. Nowe samochody posiadają mocne, turbodoładowane silniki, które generują wysoki moment obrotowy, a co za tym idzie duże obciążenie podzespołów. Jakie można wyróżnić najczęstsze usterki manualnych skrzyń biegów? Ile kosztuje ich naprawa? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Manualne skrzynie biegów vs. automatyczne skrzynie biegów

Przez wiele lat przekładnie manualne uchodziły za niemal niezawodne. Podczas kiedy skrzynie automatyczne dla większości kierowców kojarzyły się z wysokimi kosztami eksploatacji i napraw, przekładnie ręczne wręcz przeciwnie. Te czasy minęły. Ten rodzaj skrzyń również trapią typowe usterki. Są one spowodowane wadami konstrukcyjnymi lub materiałowymi. Większe obciążenia, luzy między mocowaniami osprzętu, "wyżywanie się" na lewarku zmiany biegów - to wszystko generuje dodatkowe problemy.

Fot. Foundry/Pixabay

Najczęstsze przyczyny awarii skrzyni biegów

Manualna skrzynia biegów składa się z różnych elementów. Tworzą ją lewarek, wybierak skrzyni, flansze, koła zębate czy dyferał. Wiele elementów konstrukcyjnych to również zwiększone ryzyko usterki. Na jakie problemy skarżą się kierowcy?

Zużycie łożyska

Ta awaria skrzyni biegów objawia się szumem oraz charakterystycznym wyciem, które możesz usłyszeć w trakcie jazdy. Jest ono słyszane szczególnie na wysokich obrotach przy każdym biegu. Uszkodzenia łożyska wynikają przede wszystkim z wad konstrukcyjnych lub materiałowych. Awaryjność łożysk skrzyni biegów wynika również z braku wymiany oleju przekładniowego lub jego ubytku. Nowoczesne manualne przekładnie źle znoszą długą pracę na niskich obrotach. Wymiana kompletu łożysk kosztuje około 1200-1500 złotych.

Zużycie synchronizatorów

W tym przypadku kierowcy skarżą się na problemy z włączaniem poszczególnych biegów. Innym objawem jest wypadanie biegów. Zadaniem synchronizatorów jest wyrównywanie obrotów wałka pośredniego z wałkiem głównym. Jeśli odpowiednio szybko nie zdiagnozujesz problemu i nie dokonasz naprawy, może dojść do uszkodzenia innych elementów. Jeśli doświadczasz wypadania biegów, w pierwszej kolejności udaj się do warsztatu. Nie ma na co czekać.

Zużycie kół zębatych

Ta awaria skrzyni biegów jest zbliżona do zużycia łożysk. Objawem problemu jest terkotanie przekładni, szum oraz wycie. W tym przypadku będzie ono jednak dochodzić z okolic skrzyni w czasie jazdy na jednym konkretnym biegu.

Uszkodzenie popychaczy lub linek

Jest to "najtańsza" usterka manualnej skrzyni biegów. Wciąż jednak będzie ona kosztować kilkaset złotych. Objawem tej awarii jest luźny drążek zmiany biegów podczas jazdy, a także bez odpalania silnika.

Ślizganie się sprzęgła

Sprzęgło przekazuje moc z silnika do przekładni. Kiedy ten element się ślizga, silnik się obraca, ale samochód nie porusza się tak, jak powinien lub po prostu stoi w miejscu. Co zrobić ze sprzęgłem, jeśli wystąpią takie problemy? Możesz próbować je wyregulować. Jednak powszechnym rozwiązaniem jest demontaż przekładni i wymiana elementu.

Fot. hrohmann/Pixabay

 

Naprawa skrzyni biegów - czy się opłaca?

Skrzynia biegów to element samochodu, którego usterki są w stanie pochłonąć od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. W niektórych przypadkach zasadne jest pytanie, czy warto ten układ naprawiać? Wiele skrzyń biegów cierpi na wady fabryczne. Kupno części zamiennych nie gwarantuje rozwiązania problemu. Po krótkim czasie może okazać się, że naprawy nie przyniosły zamierzonego skutku. O wizycie w warsztacie powinni pomyśleć ci, którzy usłyszą buczenie na poszczególnych biegach lub zgrzytanie podczas zmiany przełożenia.

Jak zapobiec awarii manualnej skrzyni biegów?

Jak zadbać o skrzynię biegów? Bardzo ważny jest styl jazdy. Skrzyniom nie sprzyja utrzymywanie niskich obrotów. Niewskazana jest również ciężka zmiana biegów z niepełnym wysprzęgleniem z powodu zbyt słabo wciśniętego pedału sprzęgła albo taka, która jest po prostu zbyt gwałtowna lub nieskoordynowana. Ważne też, aby mechanik dokonujący przeglądu auta regularnie kontrolował poziom oleju, sprawdzając, czy w skrzyni nie ma wycieków.

Dbanie o skrzynię nie jest trudne. To kilka prostych zadań, o których należy pamiętać. Chodzi przede wszystkim o to, by wymienić olej czy nie jeździć na zbyt niskich obrotach. Nie używaj zbyt dużej siły przy zmianie biegów, dociskaj pedał sprzęgła, a skrzynia biegów w Twoim aucie będzie w dobrej kondycji przez długi czas.

 

Add comment