REKLAMA

Masz diesla? Możesz mieć problem. Lepiej dolej AdBlue, zanim zabraknie go na stacjach

wlew adblue

wlew adblue (materiały prasowe)

Płyn AdBlue - co to takiego?

Płyn AdBlue jest dodatkiem do pojazdów z silnikami diesla. Jest to wodny roztwór mocznika, którego nominalne stężenie wynosi 32,5% oraz woda demineralizowana (67,5%). Wszystkie płyny mają taki sam skład. Wiele samochodów, które korzystają z silnika diesla posiada układ SCR - układ selektywnej redukcji katalitycznej. Mocznik oraz wysoka temperatura prowadzi do tego, że spaliny zamieniają się amoniak i dwutlenek węgla.

Wszystko ze względu na ekologię. Coraz większy nacisk kładzie się na ochronę środowiska oraz związane z tym toksyczne spaliny. AdBlue zaczęło się pojawiać w autach z silnikiem diesla po wprowadzeniu normy Euro 6, która wymusiła na producentach obniżenie zawartości tlenków azotu w spalinach. Wówczas producenci samochodów zaczęli stosować wtrysk AdBlue.

W różnych częściach Europy AdBlue może przybierać inną nazwę. Może to być DEF, Air1TM czy Noxy AdBlue. Wtrysk pojawia się zarówno w autach osobowych, jak i ciężarowych. System AdBlue możesz znaleźć w samochodach grupy PSA (Citroen, Peugeot, DS). Stosuje go również Mercedes, Renault, Skoda czy BMW. AdBlue jest coraz bardziej powszechne w Europie. Diesel od tych producentów spełnia normy unijne.

Ile kosztuje AdBlue?

Dystrybutory AdBlue nadal nie są bardzo popularne. Jest to problem wielu kierowców posiadających auto wyposażone w silnik wysokoprężny. Na niektórych stacjach nadal nie ma dystrybutora do AdBlue. Jednak tankowanie go na stacji paliw jest najbardziej opłacalne. Jego cena za litr na stacji to ok. 2 zł. W sklepach motoryzacyjnych cena ta może być dwa lub trzy razy wyższa. Najdroższa jest wymiana płynu w ASO. Pełny zbiornik wystarcza średnio na 15-20 tysięcy kilometrów. Co to jednak znaczy "na pełnym zbiorniku"? W zależności od samochodu może to być od kilkunastu do kilkudziesięciu litrów. Zużycie AdBlue zależy od stylu jazdy oraz warunków klimatycznych. Jeden litr wystarcza na ok. 1000 km. Poziom AdBlue trzeba regularnie kontrolować. W nowszych samochodach o konieczności dolania płynu może informować kontrolka na desce rozdzielczej.

Czy AdBlue wlewa się do zbiornika paliwa?

Wielu z kierowców zastanawia się, gdzie wlewa się AdBlue. Jest to zróżnicowane w zależności od pojazdu osobowego lub ciężarowego. Zatem gdzie szukać zbiornika AdBlue? Do auta osobowego zwykle wlewa się go do wlewu umiejscowionego w bagażniku, pod maską czy obok wlewu paliwa. Paliwo i AdBlue nie łączą się w komorze spalania. Pod żadnym pozorem nie wlewaj płynu do paliwa, ponieważ może dojść do awarii pompy. Wtryskiwacz dostarcza dawki płynu do katalizatora. Musisz pamiętać również, że AdBlue nie jest odporny na niskie i wysokie temperatury. Może dojść do jego zamarznięcia i w efekcie do problemów układu. W takiej sytuacji również może uszkodzić się pompa. W związku z tym w zbiorniku montuje się grzałkę, która ma za zadanie podgrzewać ciecz.

Czy AdBlue może doprowadzić do korozji wlewu paliwa i innych elementów?

Niestety tak. Podczas nalewania płynu należy bardzo uważać, ponieważ ma silne właściwości korozyjne. Zarówno wlew, jak i inne elementy w samochodzie mogą zostać zaatakowane przez rdzę. Jeśli dojdzie do rozlania na różne części pojazdu, w żadnym wypadku nie możesz pozostać bierny. Musisz szybko wytrzeć zalany element, ponieważ może dojść do uszkodzenia lakieru. Najlepiej kupować AdBlue z dozownikiem w opakowaniu. Wówczas będziesz mógł być pewny, że nic się nie stanie. Do wad płynu należy również jego zapach. Jest on bardzo nieprzyjemny.

Czy i kiedy zabraknie AdBlue?

Samochody z jednostką napędową diesla, mogą w najbliższym czasie przynieść swoim właścicielom wiele problemów. AdBlue, który rozbija cząsteczki tlenków azotu na bezpieczne dla środowiska wodę oraz azot, staje się coraz mniej dostępny. Ceny na stacjach paliw szybują w górę i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie zaczną spadać. Dotyczy to zarówno benzyny, diesla, gazu, jak i oczywiście AdBlue. Zimą gazy są o wiele droższe, dlatego nie spodziewaj się, że płyn będzie tańszy w ciągu najbliższych miesięcy.

Innym problemem związanym z płynem jest fakt, że producenci nie chcą go już produkować. Kolejne podwyżki cen sprawiają, że nie opłaca się produkować AdBlue. Jego brak może dotknąć szczególnie tych, którzy posiadają samochód dostawczy czy ciężarówki. Nadchodzi ciężki czas dla silnika napędzanego tego rodzaju paliwem, a także posiadaczy Diesli.

Add comment