REKLAMA

Autem służbowym na wakacje za granicę

Fot. Skoda

Zgodnie z przepisami polskiego prawa drogowego, wyjazd autem służbowym za granicę wymaga uzyskania przez pracownika zgody od właściciela pojazdu. Jeśli firma posiada flotę własną, wówczas pracownik musi uzyskać zgodę od upoważnionej do tego osoby w miejscu jego zatrudnienia. Jeśli natomiast samochody są leasingowane bądź wynajmowane, to zgoda taka powinna pochodzić od leasingodawcy, czyli prawnego właściciela pojazdu. W przypadku samochodów leasingowanych lub wynajmowanych od firm CFM uzyskanie formalnej zgody nie wymaga od użytkownika auta spełnienia wielu formalności - zazwyczaj zapotrzebowanie na taki dokument wystarczy zgłosić firmie CFM telefonicznie.

Jeżeli auto nie jest zarejestrowane na nazwisko osoby, która je prowadzi, to organy kontroli ruchu drogowego mogą sprawdzić, czy kierujący ma prawo do jego użytkowania. O ile w Polsce policja raczej nie pyta o takie uprawnienia, zwłaszcza w przypadku samochodów z wynajmu długoterminowego, to może się to już zdarzyć na przejściach granicznych lub na terytoriach Ukrainy, Rumunii czy Bułgarii, jak również w krajach Europy Zachodniej. W przypadku podróżowania firmowym samochodem za granicą konieczne jest zatem posiadanie nie tylko dowodu rejestracyjnego, ale również dokumentu świadczącego o naszym prawie do korzystania z pojazdu. Brak odpowiedniego zaświadczenia w tym zakresie może w wielu krajach powodować problemy podczas kontroli drogowej, a nawet skutkować zakazem przekroczenia granicy.

Ważną kwestią w przypadku wyjazdu zagranicznego samochodem firmowym jest również sprawdzenie zakresu terytorialnego ubezpieczenia AC i pakietu assistance. W przypadku wynajmu długoterminowego, wspólnym interesem firmy - klienta, jak i dostawcy usług CFM, jest wybór takich usług, które maksymalnie zabezpieczą firmową flotę.

Dziesięć samochodów idealnych na wakacje

Warto sprawdzić, czy w przypadku awarii auta, bądź nieprzewidzianego zdarzenia na drodze, na przykład kolizji, użytkownik nie będzie pozostawiony poza granicami kraju sam sobie. Kierowca powinien upewnić się, czy w takich sytuacjach otrzyma odpowiednie wsparcie w postaci usług serwisowych, samochodu zastępczego, czy zapewnienia powrotu do kraju, na przykład samolotem.

Źródło: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Add comment