REKLAMA

Bezstopniowa przekładnia CVT

fot. Michał Dek

Pokonywanie stromych wzniesień może być uciążliwe. W samochodzie ze skrzynią manualną kierowca musi wciąż zmieniać biegi. Pomocna w takich sytuacjach okazuje się automatyczna skrzynia biegów, która zdejmuje z kierowcy ciężar operowania sprzęgłem i wyboru biegu. Najnowsze skrzynie automatyczne posiadają nawet 9 biegów, co pozwala na dobór odpowiedniego przełożenia w każdej sytuacji. Bezstopniowa skrzynia CVT (Continuously Variable Transmission) umożliwia natomiast płynną jazdę przy stałej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje. Redukcja zużycia paliwa może w tym wypadku wynieść nawet 7%, ponieważ silnik współpracujący ze skrzynią CVT zawsze pracuje efektywnie.

Z punktu widzenia użytkownika:

Nie wszystkim skrzynia CVT przypadnie do gustu. Przekładnia ta dobrze sprawuje się w ruchu miejskim, nie powoduje szarpnięć i zapewnia równomierne przyspieszenie. Minusy uwidaczniają się podczas próby szybszej jazdy, kiedy po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu silnik wkręcany jest na wysokie obroty, zwiększa się hałas, a samochód przyspiesza ospale.

Add comment