fot. BMW
Części używane są (zazwyczaj) oryginalne, ale jak sama nazwa wskazuje mają już za sobą pewien okres eksploatacji. To oznacza, że nigdy nie wiadomo ile i co przeszły. Pochodzą często z samochodów powypadkowych, lub już tak starych, że postanowiono oddać je na złom, lub po prostu, ze względu na stan, dłużej nie eksploatować.
Uwaga - części używane mogą pochodzić z rozbiórek kradzionych samochodów.
Nie warto ryzykować z częściami używanymi w przypadku istotnych dla bezpieczeństwa podzespołów, jak układ hamulcowy, kierowniczy, elementy zawieszenia, czy wspomniane na początku opony. Ze sporym ryzykiem wiąże się także zakup używanych części mechanicznych ze względu na niewiadomy stan i brak jakiejkolwiek gwarancji.
Jakie zatem części używane warto rozważyć? Wszystkie te, które w żaden sposób nie wpływają na bezpieczeństwo. Mogą to być np. elementy wnętrza (tapicerka), mechanizmy szyb, boczne szyby (pod warunkiem braku uszkodzeń, czy zarysowań), listwy ozdobne, ale także lampy. W przypadku tych ostatnich, jeśli nie noszą śladów uszkodzeń (połamane mocowania, pęknięte, porysowane lub matowe "szkło", łuszczący się odbłyśnik), to wciąż będą oferować wyższą jakość, niż tanie zamienniki.
W przypadku napraw powypadkowych warte rozważenia są oryginalne części nadwozia. Nawet w przypadku drobnych uszkodzeń lakierniczych i tak zazwyczaj będą oferować wyższy poziom zabezpieczenia antykorozyjnego, niż nowy zamiennik. Warunkiem jest nieuszkodzona powierzchnia lakieru, bądź pomalowanie elementu na nowo. Malowanie jest wskazane nawet przy pozornie identycznym kolorze lakieru ze względu na możliwe różnice odcieni.
Części z odzysku - sprawdź, czy warto?