Alfred Büchi
Turbodoładowane silniki kojarzą się przede wszystkim z nowoczesnością i zaawansowaną technologią. Tymczasem patent na turbo wydano szwajcarskiemu inżynierowi Alfredowi Büchi już w 1905 r. Büchi jako pierwszy zastosował również turbodoładowanie w praktyce, chociaż pierwszy silnik z turbosprężarką zbudował w 1910 r. Murray Willat pracujący na potrzeby lotnictwa. W sektorze samochodowym pierwszy silnik doładowany zadebiutował w dopiero w 1938 r. w niemieckiej ciężarówce Saurer. Pierwsze doładowane, seryjne auta osobowego zastosowano w Oldsmobile Jetfire oraz w modelu Chevroleta Corvair Monza, które weszły na rynek na początku lat sześćdziesiątych.
Efektem doskonalenia systemu turbodoładowania było wprowadzenie zaworu upustowego w Porsche 911 Turbo (1975 r.) i chłodnicy powietrza doładowanego w Porsche 911 Turbo i Saabie 99 Turbo (1977 r.). W tym samym czasie wszedł na rynek pierwszy seryjny samochód osobowy z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym (Mercedes 300 SD). Pierwszy seryjny motocykl z turbosprężarką, Honda CX 500 Turbo, wyjechał na drogi w 1980 r.
W 2006 r. po raz pierwszy zastosowano w turbosprężarce turbinę z łopatkami o zmiennej geometrii (Porsche 911 Turbo). Od kilku lat, dla uzyskania jak najlepszej sprawności przy jak najniższym zużyciu paliwa oraz dla poprawy charakterystyki, w niektórych silnikach stosuje się jednocześnie turbodoładowanie i doładowanie mechaniczne. Sprężarka mechaniczna, dodatkowo sprężająca powietrze, otrzymuje napęd z wału korbowego silnika.
Pierwszy silnik z turbosprężarką zbudował w 1910 r. Murray Willat na potrzeby lotnictwa
Oldsmobile Jetfire
Chevrolet Corvair Monza
Porsche 911 Turbo (1975 r.)
Saab 99 Turbo (1977 r.)
Honda CX 500 Turbo
Mercedes 300 SD