Wielu kierowców zastanawia się, czy można mieszać oleje silnikowe różnych marek, o innych właściwościach np. klasie lepkości. Często dolewa się smaru przed wyjazdem w dłuższą trasę, gdy nie ma już czasu na wymianę. Czy wolno mieszać oleje silnikowe? O jakich konkretnie olejach mowa? Kiedy należy przeprowadzić całkowitą wymianę oleju?
Mieszanie olejów silnikowych - czy można to robić?
Olej silnikowy zapewnia prawidłową pracę jednostki napędowej. Dzięki niemu poszczególne elementy nie zużywają się tak szybko. Silnik pracuje w trudnych warunkach. Wysoka temperatura i obroty mogłyby doprowadzić do zacierania się części układu. Obecność olejów to gwarancja trwałości jednostki.
Co jednak zrobić, gdy poziom oleju silnikowego drastycznie spadł? Czy można bezpiecznie mieszać oleje silnikowe? Możesz to zrobić, o ile zgadza się jakość oraz lepkość oleju. Warto wybierać produkty wyłącznie sprawdzonych producentów. Dzięki temu unikniesz zniszczenie silnika. Dolanie do zbiornika z olejem silnikowym preparatu innego niż ten aktualny, może generować dość duże oszczędności. Należy jednak robić to umiejętnie, ponieważ może dojść do uszkodzenia jednostki napędowej.
Fot. Skica911/Pixabay
Mieszanie olejów silnikowych - jak mieszać olej?
Oleje silnikowe można mieszać, jednak obydwa muszą należeć do produktów tego samego typu, czyli muszą mieć te same parametry. Produkt o niższej jakości pozbawia wszelkich pozytywnych właściwości olej o lepszych parametrach. Zatem mieszanie oleju powinno być przeprowadzone niezwykle ostrożnie.
Możliwe jest dolanie oleju do silnika o innej klasie lepkości. W tym przypadku nie ma to większego znaczenia. Nie doprowadzisz do zniszczenia silnika, jedynie do spadku jego efektywności. Przykładowo jeśli używasz oleju z symbolem np. 10W-40, to dodanie niedużej ilości oleju o wartości 5W-40 może w rezultacie przynieść korzystny efekt. Dzięki temu, że 5W może pracować w niższych temperaturach, po rozgrzaniu oleju w obiegu, lepkość obu płynów będzie taka sama.
Jednakże nadal należy pamiętać, by typ oleju silnikowego był identyczny. Niebezpieczne dla działania silnika jest, to gdy wlewa się olej mineralny lub półsyntetyczny do syntetycznego. Musimy również zwrócić uwagę na technologie i dodatki uszlachetniające, użyte w produkcji danych olejów.
Fot. Adamsov/Pixabay
Co wpływa na większe zużycie oleju?
Silnik zużywa olej w każdym samochodzie. Jest to standardowe działanie, jeśli ubytki mieszczą się w normie. Żadna jednostka nie jest w pełni szczelna, co wynika z występowania luzów konstrukcyjnych. Część płynu dostaje się do komór spalania. Jednak często w aucie możesz zauważyć zwiększenie zużycia oleju.
Wzrost zużycia oleju w krótkim okresie może świadczyć o złej kondycji silnika. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy nie doszło do wycieku. Ważnymi elementami są korek spustowy oleju oraz pokrywa zaworów. Do innych faktorów wpływających na to zjawisko można zaliczyć obecność turbosprężarki. Należy pamiętać, że szybkie wykrycie uszkodzenia silnika to szansa na zmniejszenie kosztów naprawy.
Sposoby na ograniczenie zużycia oleju
Oleje syntetyczne są stabilne termicznie. Dodatkowo wpływają na zmniejszenie zużycia poszczególnych części silnika oraz oporów tarcia. Są także paliwooszczędne. Ułatwiają rozruch w niskiej temperaturze i lepiej niż oleje mineralne czy półsyntetyczne dbają o czystość silnika, a to skutkuje wydłużeniem okresów między wymianami płynu. W przypadku silników diesla warto sięgnąć po oleje niskopopiołowe. Są powszechnie stosowane przy jednostkach wyposażonych w filtr cząstek stałych. Chcąc ograniczyć zużycie oleju, warto również zaaplikować silnikowi ciecz smarującą o niskim współczynniku odparowalności.
Fot. Skica911/Pixabay
Kiedy należy przeprowadzić wymianę olejów silnikowych?
Jednym z często zadawanych przez kierowców pytań jest: kiedy wymienić olej w silniku? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Smar, jak już wspomnieliśmy, funkcjonuje w trudnych warunkach, dlatego ulega naturalnej eksploatacji. Wówczas możesz zauważyć zwiększone zużycie oleju. Zmieniony zostaje odczyn z zasadowego na kwasowy. Warto wymieniać olej według zalecenia producenta, czyli zazwyczaj po osiągnięciu przebiegu 15-20 tysięcy kilometrów. Niektóre oleje silnikowe należy wymienić po nawet 10 tys. km.
Oleje silnikowe można mieszać, jednak obydwa muszą należeć do produktów tego samego typu. Jeśli nie mamy pewności, jaką cieczą smarującą została zalana dana jednostka napędowa, lepiej udać się do mechanika na usługę dolania oleju.