Światła ksenonowe (fot. Philips)
Najtańszym sposobem na "tuning reflektorów" jest zastosowanie żarówek typu "xenon look", czyli zwykłych żarówek H1, H4 lub H7 które jedynie udają lampy ksenonowe. Poprawią one wygląd auta (choć nie zawsze), ale nie zapewnią lepszej widoczności, o jaką dbają prawdziwe ksenony. Czy warto zdecydować się na montaż reflektorów ksenonowych?
Montaż lamp ksenonowych wymaga modyfikacji instalacji elektrycznej. Wynika to z różnicy wymaganego napięcia. Klasycznym żarówkom (H4, H7) wystarczy standardowa instalacja 12V, natomiast ksenony potrzebują dużo więcej, bo aż 85V. Zalety są jednak spore, gdyż przy mniejszym poborze mocy (35W zamiast 55W) ksenony dają ok. dwukrotnie więcej światła.
Nie ma jednak nic za darmo. Montaż lamp ksenonowych nie jest tani. Będziemy potrzebować nowych lamp reflektorów (koszt to przynajmniej kilkaset zł), zestaw umożliwiający ich podłączenie do instalacji 12V i same żarówki. Na tym nie koniec. Żarówki ksenonowe szybciej się wypalają (spada temperatura barwowa), co oznacza konieczność ich wymiany po pewnym czasie. Wymiana jednej spowoduje, że będzie widoczna różnica pomiędzy stronami. Należy też uważać na tanie żarówki z dalekiego wschodu. Ich jakość jest wprost proporcjonalna do dużo niższej ceny.
Zalety montażu lamp ksenonowych:
- lepsza widoczność po zmroku dzięki większej ilości emitowanego światła
Wady montażu lamp ksenonowych:
- wysoka cena montażu
- dużo droższe żarówki, które i tak trzeba co jakiś czas wymieniać
Tak więc niezależnie, czy korzystamy jedynie z seryjnego oświetlenia, czy zdecydujemy się na montaż akcesoryjnych lamp, pamiętajmy o utrzymywaniu ich w dobrej kondycji. Widząc więcej i będąc widocznym na drodze dbamy o swoje bezpieczeństwo.
Ceny lamp ksenonowych