Koszty instalacji LPG
Rozważając montaż instalacji gazowej w samochodzie musimy skupić się na wyborze odpowiedniego rodzaju instalacji. Wszystko będzie zależało od faktu, czy m.in. posiadamy silnik z wielopunktowym lub jednopunktowym wtryskiem, a może takim wyposażonym jeszcze w gaźnik. Jak nie trudno się domyślić najdroższa będzie instalacja sekwencyjna montowana do aut z wtryskiem wielopunktowym. Będzie ona sterowana elektronicznie i przeznaczona dla najnowszego pojazdu. Auto nieco starsze, gdzie wtrysk benzyny nie jest sterowany elektronicznie, poradzi sobie na instalacji LPG, która będzie nieco tańsza w montażu. Dzięki użyciu obecnych już mechanizmów wydatek na zaawansowaną instalację LPG będzie niepotrzebny. Starsze silniki, prostsze w konstrukcji, będą bardziej wytrzymałe na niestandardową mieszankę.
Unikatowe obecnie są instalacje gazowe wykorzystujące gaźnik. Samochody wyposażone w takie rozwiązania mają już swoje lata, a koszt modyfikacji to około 1000 złotych.
Instalacja LPG - Opel Astra, Audi A4
Jaki samochód do gazu? Auto, które możemy rozważyć to np. Audi A4 B6 z silnikiem 1.8, Opel Astra z motorem 1.4, a także jeden z samochodów z silnikiem Volkswagena 1.6 MPI (np. Skoda Octavia).
Ile mniej zapłacisz za gaz? Zależy to od ceny gazu, który w ostatnim czasie kosztuje coraz więcej. Przed montażem alternatywnego paliwa do starszego samochodu dokonajmy odpowiednich obliczeń.
Jeśli masz w planie pokonywać 1000 kilometrów miesięcznie, a Twój benzyniak spala około 8 litrów/100 km to według obecnych cen koszt benzyny za powyższą odległość wyniesie 46,50 złotych. 1 tys. kilometrów będzie nas zatem kosztować około 465 złotych.
Jeśli weźmiemy pod uwagę gaz (cena na dzień 11.09.2021 r. - 2,80 zł), którego auto spali nieco więcej (ok. 10l/100km) to koszt miesięczny wyniesie 280 złotych. Zaoszczędzoną kwotę "odkładamy" na rzecz zestawu do LPG.
Chcemy obliczyć, po jakim czasie inwestycja się zwróci. Odejmujemy koszt gazu od łącznej kwoty za benzynę. Uzyskujemy 185 złotych. Zakładając cenę montażu instalacji na poziomie 2 tys. złotych, kwota ta "zwróci się" po około 11 tys. kilometrów, a zatem po około 11 miesiącach - potem faktycznie zaczniemy "zbierać" oszczędności.
LPG w nowym wozie
Wraz ze wzrostem popularności instalacji LPG i rosnącymi cenami benzyny, coraz więcej samochodów zjeżdża z taśmy produkcyjnej z fabryczną instalacją. Te nowe pojazdy są w stanie zaoszczędzić nam sporo nerwów i wątpliwości znanych z montażu gazu w starym aucie.
Decyzja o instalacji gazowej - wnioski
Co wchodzi w skład zestawu? Nie tylko butla. Musimy pamiętać także o reduktorze, zaworach i innych elementach, które wymagają konserwacji. Do kosztów musimy także doliczyć "przegląd" butli, a także liczyć się z faktem, że kiedyś będziemy musieli ją wymienić. Chcąc jeździć "na gazie" liczmy się też z silniejszą eksploatacją silnika. Odczujemy także, że wyższa będzie opłata ubezpieczeniowa.
Warto pamiętać, że silniki w starych autach mają zwykle wysokie przebiegi i mogą przyprawić o ból głowy nawet w trakcie jazdy bez alternatywnego paliwa. Zatem odradzamy montować gaz do kompletnych "trupów" sprzed XXI wieku.
Chodzi o to, aby pozorną oszczędnością nie doprowadzić do finansowego kryzysu. Elementy takie jak zawory, świece zaworowe, a nawet olej silnikowy przy gazie wymagają większej czujności i dbałości. Zanim przystąpimy do modyfikacji silników w starych wozach lepiej sprawdzić samochód u fachowca, który da nam do zrozumienia czy wkład w gaz w ogóle się opłaca. Zdarza się, że realny koszt eksploatacji połączony z kosztem układu LPG równoważy się z wartością wozu. W takim przypadku należy dobrze zastanowić się czy do takiego samochodu opłaca się montować instalację. Trudno, aby wszystkie oszczędności umieścić w wiekowym samochodzie z wysokim przebiegiem.