Właściwości oleju silnikowego - dlaczego jest tak ważny dla jednostki napędowej?
Zadanie olejów to nie tylko umożliwienie płynnego ruchu tłokom czy wałom korbowym. Dla silników ważna jest też chłodząca funkcja smaru. Odprowadza on ciepło, a niektóre mieszanki pochłaniają szkodliwe cząsteczki. Lata mijają i oleje są coraz bardziej zaawansowane. Sprawiają, że w trakcie jazdy warunki pracy motoru stale się polepszają. Producenci najważniejszego smaru mają szeroką gamę produktową, która mieści środki nawet dla wyczynowych jednostek.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Przyjmuje się, że odpowiednim interwałem jest okres jednego roku. Pokrywa się on ze średnim rocznym przebiegiem wielu aut wynoszącym około 10-15 tys. km. co z kolei budzi skojarzenia z podawanym często przedziałem czasowym odpowiednim dla wymiany oleju silnikowego.
Nie ma jednak znaczenia, czy pokonujemy długie dystanse autostradami, czy tylko poruszamy się po mieście. Wymianę oleju musimy wykonać we wszystkich autach co roku. Naturalnie, jeśli nasze auto to "flotówka", a czasami dziennie jesteśmy w stanie pokonywać 500 czy 600 kilometrów, zaleca się wymieniać olej w silniku częściej.
Marka Renault próbowała kiedyś "przedłużyć" żywotność oleju, wprowadzając w swoich samochodach politykę serwisową określaną wspomaganą przez olej "Long Life", który miał umożliwić wymianę płynu nawet co 30 tys. km. Niestety w praktyce okazało się, że silniki nie wytrzymywały przebiegu nawet 100 tys. km.
Oleje w naszych samochodach powinniśmy nieustannie obserwować. Po schłodzeniu silnika powinniśmy sprawdzić jego poziom na oczyszczonym bagnecie, weryfikować także okresowo czy z rury wydechowej nie unosi się czarny dym - sugerowałoby to spalanie smaru przez silnik.
Wymiana oleju silnikowego - o czym pamiętać?
Kluczowa zasada? Wymieniam olej na zalecany przez producenta! Dolewany przez nas olej (syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny) musi opierać się na zaleceniach konstruktorów auta. Każdy z samochodów potrzebuje innego smaru - także ze względu na swój stan. Auto z filtrem DPF będzie potrzebowało oleju typu lowSAPS (niskopopiołowy), a samochód sportowy wymaga smaru, który zapewni odpowiednie chłodzenie silnika.
Przy wymianie oleju należy też dokonać zmiany filtra. Filtr oleju pełni niezwykle ważne zadanie - oczyszcza smar po to, aby ten zachował swoje właściwości.
Skutki spóźnionej wymiany oleju
Producenci co prawda podają w instrukcji wartość, która określa jaką część oleju samochód pobiera na 1000 km. W wyniku pewnych nieszczelności czy usterki może dojść do nadmiernego poboru smaru. Niewystarczająca ilość oleju w jednostce napędowej oznacza m.in. kosztowne zatarcie elementów silnika czy przegrzanie, co przyczyni się do podwyższenia łącznych kosztów eksploatacji. Choć nie mówi się o sztywnych wartościach, przedłużanie cyklu eksploatacyjnego oleju ponad 10 tys. km czy 15 tys. km może spowodować też nagromadzenie zanieczyszczeń. Jednym z zadań smaru jest oczyszczalnie motoru. Zmiana płynów zbyt rzadko (jak we wspomnianej sytuacji z Long Life - co 30 tys. km) może negatywnie zadziałać na silnik.
Nowy olej w aucie - koszty
Olej należy zmieniać około raz w roku - mniej więcej co 10 tys. km., maksymalnie 20 tys. km. Rocznie zapłacimy za niego ok. 300 złotych w zależności od samochodu i użytego produktu. Wymiana smaru w samochodzie to także wymiana filtrów czy upuszczenie starego środka, a zatem robocizna.
Czy da się wymienić olej samodzielnie? Oczywiście jest to możliwe, jednak niezalecane w przypadku braku choćby podstawowego doświadczenia. Naturalnie znane ze starszych aut instrukcje typu "zrób to sam" będą pomocne, ale w przypadku nowego pojazdu płyny lepiej zmieniać w ASO lub u zaufanego mechanika.