REKLAMA

Niezniszczalne samochody - ranking najbardziej trwałych aut

klasyczne samochody

klasyczne samochody (materiały prasowe)

Miejsce I - Audi A4 (B5) i Volkswagen Golf IV

Nie jest to zbyt odkrywcze: wozy niemieckiego koncernu Volkswagen to auta, które królują na listach popularności portali ogłoszeniowych. Niski poziom awaryjności, trwałe silniki Diesla (1.9 TDI) i mocne benzyny o pojemnościach 1.8 czy 1.6 przez lata nie sprawiają problemu. Można powiedzieć, że w kwestii samochodów z lat 1999-2010 nie wydamy fortuny na naprawy, a części będą zarówno tanie, jak i łatwo dostępne.

Uwaga na rdzewiejące egzemplarze! Istnieje opinia, że korozja wkrada się w egzemplarze, które ucierpiały w kolizjach. Nawet jeśli cena jest okazyjna, trudno, aby inwestować kilkanaście tysięcy złotych w kruszący się wóz.

Miejsce II - większa Skoda, mniejszy Seat

Geny Golfa i Audi będzie mieć również Skoda Octavia i Fabia II generacji (dostępne także w wersji kombi). Szukając tych modeli, znajdziemy wiele ofert, które będą opiewać na raptem kilka tys. złotych i doskonale sprawdzą się jako pierwsze auto, albo jeśli potrzebujesz niezawodnego samochodu do celów transportowych czy roboczych. Alternatywą może być Seat Leon o nieco sportowym zacięciu. We wszystkich autach znajdziemy porządne silniki i solidne zawieszenie. Przy zakupie zwracajmy uwagę na rok produkcji. Wiele z wymienionych aut było produkowanych przez lata, a najnowsze będą miały nieco nowocześniejsze wnętrze.

Miejsce III — Toyota Corolla i inne za 20 tys. złotych?

Za niewielką kwotę znajdziemy nie tylko Audi czy Volkswagena. Niskie ceny na rynku wtórnym ma też Toyota, która posiadając silnik benzynowy 1.3, 1.4 czy 1.6 odwdzięczy się jazdą bez problemów i trosk. W kwocie do dwudziestu tysięcy złotych dostępna jest m.in. Toyota Yaris (z podobną gamą silników). Eksploatacja Toyoty to zazwyczaj rzadkie awarie silnika i reszty samochodu. Wśród konkurencyjnych marek na uwagę zasługuje BMW serii 3 czy Volvo (koniecznie z dieslem). Dobre ceny ma też Mercedes klasy B (mało awaryjny Diesel o pojemności 2.0), a także Honda Accord VI (najlepiej z jednym z benzynowych silników 1.8 lub większym — dwulitrowym).

Miejsce IV — perełka dla ciekawskich z przebiegiem ponad 200 tys. km

Auto z historią i dużym przebiegiem? Zorientowani w świecie Mercedesa na pewno docenią słynny model W123, przez który swego czasu marka o mało nie zbankrutowała. Auta zasilane dieslem to synonim beztroskiej eksploatacji. Na polskim rynku znajdziemy niewiele podobnych pojazdów, ale każdy z nich to prawdziwa perełka. Następca - W124 nie dorównywał już trwałością słynnej "beczce".

Miejsce V — Mazda 323

Rozważając małe modele zwróćmy uwagę na używane kompakty, m.in. w postaci modelu 323. Choć mówi się, że koszty części bywają wysokie, rzadko są rzeczywiście potrzebne. Jeśli trafisz na auto z jednostkami benzynowymi 1.3 lub 1.5 nie będziesz musiał często odwiedzać mechaników. Te japońskie auta cierpiały co prawda na korozję, ale z ekonomicznego punktu widzenia wciąż warto je kupić.

Podsumowanie

Polski rynek aut z drugiej ręki pęka w szwach. Kierowcy najczęściej wybierają popularne wozy z "góry" naszego rankingu. Musimy pamiętać, że koszt pojazdu to nie tylko cena zakupu. Dodajmy ewentualne stawki za naprawy i elementy zamienne. W przypadku popularnych modeli jak Golf, Octavia czy Yaris dostaniemy wiele zamienników, a także samochodów-dawców. Mniej prawdopodobne będzie znalezienie nietypowych elementów do niepopularnych lub starszych egzemplarzy marek takich jak Volvo.

Przed zakupem sprawdźmy stawki za naprawę najczęstszych usterek. Koło dwumasowe czy wtryskiwacze w niemieckim wozie naprawimy prawie wszędzie. Bardziej skomplikowane w budowie samochody, jak np. Suzuki Grand Vitara (ze względu na napęd 4x4) może sporo kosztować. Trudniej dostępne mogą być też zamienniki (lub oryginały) do wspomnianego Mercedesa W123 i innych, wiekowych konstrukcji.

Add comment