REKLAMA

Mazda MX-5 po raz pierwszy

Mazda MX-5 pierwszej generacji (fot. Mazda)

Co ciekawe koncepcja napędu tylnych kół przez silnik umieszczony z przodu początkowo nie była brana pod uwagę przez działy rozwoju w Japonii. Zaproponował go kalifornijski dział Mazdy. Japońscy inżynierowie  rozważali napęd przedni lub umieszczenie silnika centralnie, na wzór Toyoty MR2. Na szczęście tradycyjne rozwiązanie zwyciężyło.

Debiut pierwszego współczesnego roadstera nastąpił podczas salonu samochodowego w Chicago w 1989 roku. Napęd tylnych kół, obok wysokiej jakości wykonania, prostoty i doskonałego podwozia, okazało się kluczem do sukcesu. Rynki brytyjski, amerykański i japoński zachłysnęły się MX-5ką, przez co fabryka w pierwszym pełnym roku produkcji, wykorzystując pełne moce, wypuściła ponad 95 tys. sztuk małego roadstera. Dla porównania, przez ponad ćwierć wieku, w latach 1966-1993 Alfa sprzedała łącznie 124 tys. Spiderów.

Mazda MX-5 - sprawdź ogłoszenia

Niechęć rynku do roadsterów z przednim napędem odczuło kilku producentów. Najpierw Lotus Elan (1989), mimo pozytywnych recenzji nie podbił serc klientów, następnie druga generacja Spidera Alfy Romeo (1993) i Fiat Barchetta (1995). Dopiero Audi TT Roadster (1999) przełamał złą passę. Ale jego image budowany jest m.in. opcjonalnym napędem Quattro.

MX-5 wystartowała (także w USA) z silnikiem 1.6 o mocy 115-120 KM udowadniając, że samochód sportowy nie musi kipieć ogromną mocą. Niska masa własna wynosząca na początku 980 kg gwarantowała zadowalające osiągi. Mimo obecnej w cenniku skrzyni automatycznej większość klientów zdecydowała się na ręczną skrzynię. W 1993 roku do oferty dołączył silnik 1.8 osiągający początkowo 130 KM. W latach 1989-1997 powstało w sumie ponad 400 tys. sztuk małego roadstera Mazdy.

Ciekawostki:

- Mazda MX-5 w Japonii zadebiutowała jako Eunos Roadster,
- X w nazwie modelu pochodzi od słowa eXperimental.

Eunos Roadster (1989)Eunos Roadster (1989)

Eunos Roadster (1989)Eunos Roadster (1989)

Add comment