REKLAMA

Rozrząd w samochodzie - dlaczego wymiana jest taka ważna?

Rozrząd to element w samochodzie, który umożliwia pracę silnika spalinowego. Dzięki niemu do jednostki napędowej dociera powietrze, a usuwane są spaliny. Jakość pracy silnika zależy od kondycji rozrządu. Dlatego jego wymiana jest tak ważna. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o rozrządzie? Wszystkie niezbędne informacje oraz porady znajdziesz w poniższym artykule!

Budowa rozrządu - z jakich elementów się składa?

Układ rozrządu ma dbać o silnik. Bez niego z pewnością motor nie pracowałby wydajnie. Obecność rozrządu wpływa na zmniejszenie spalania oraz emisję szkodliwych związków.

Obecnie silnik ma trzy lub cztery cylindry. W jego skład wchodzą również wał korbowy oraz rozrząd. Z czego składa się ten ostatni? Oto najważniejsze części:

Wałek rozrządu

Wałek rozrządu porusza się na łożyskach ślizgowych. Posiadają one wyprofilowane krzywki. Każdemu zaworowi jest przypisana jedna krzywka na wałku rozrządu. W układzie mogą występować jeden lub dwa wałki rozrządu. Jeśli są dwa, to wówczas jeden steruje ruchem zaworów dolotowych, a drugi - wylotowych.

Fot. phtorxp/Pixabay

Zawór dolotowy

Zawory dolotowe kontrolują dopływ powietrza do cylindrów. W nowoczesnych silnikach powietrze jest skompresowane przez turbosprężarkę lub kompresor oraz schłodzone przez chłodnicę. Obecnie możesz się spotkać z jednym lub dwoma zaworami dolotowymi na każdy cylinder pojazdu.

Zawór wylotowy

W samochodzie może występować jeden lub dwa zawory wylotowe na każdy cylinder silnika. Jakie jest ich zadanie? Do obowiązków zaworów wylotowych należy usuwanie spalin z układu wydechowego.

Zmienne fazy rozrządu

Ich zadaniem jest optymalizowanie pracy silnika w zakresie obrotów. Odpowiednio przesuwają moment czasu otwarcia zaworów dolotowych. Praca zmiennych faz rozrządu sterowana jest przez urządzenie mechaniczne lub hydrauliczne.

Łańcuch rozrządu lub pasek rozrządu

Synchronizacja wałka rozrządu z wałem korbowym jest realizowana poprzez zespół przekładni zwany napędem rozrządu. Obecnie napęd nie jest już realizowany przez koła zębate. Zadaniem paska rozrządu lub łańcucha jest przekazywanie napędu rozrządu z koła zębatego, które jest zamontowane na wale korbowym na koło zębate zamontowane na wałku rozrządu. Pasek rozrządu nazywany jest także paskiem zębatym. Ma on odpowiednie ząbki, którymi jest w stanie sterować. Łańcuch rozrządu wyposażony jest w ogniwa, które współpracują z kołami zębatymi.

Rodzaje rozrządu - charakterystyka

Układ rozrządu w aucie jest naprawdę ważny. Warto zatem wiedzieć, jakie rodzaje mogą w nim występować. Są to:

  • OHV - overhead valve - rozrząd górnozaworowy popychaczowy;

  • OHC - overhead camshaft - rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy;

  • DOHC - double overhead camshaft - rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy.

Ten ostatni rodzaj jest wykorzystywany wyłącznie z silnikiem 4-cyliindrowym rzędowym z 16 zaworami.

Stan rozrządu - problemy na wałku rozrządu, pasku czy łańcuchu

Układ rozrządu należy dokładnie kontrolować. Jest to konieczne, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Jeśli decydujesz się na auto używane, w pierwszej kolejności sprawdź napęd rozrządu, pasek rozrządu lub łańcuch.

Fot. Photoman/Pixabay

W starszych autach sprawdzaj regularnie stan paska rozrządu. Podlega on okresowej wymianie. Niepokojącym sygnałem są wycieki oleju w okolicy osłony paska rozrządu - nawet jeżeli są minimalne. Może dojść również do jego pęknięcia. Może to być spowodowane starością lub zablokowaniem np. pompy cieczy chłodzącej. Pasek zębaty trzeba regularnie wymieniać. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko zerwania paska. Kontroluj również napinacz paska rozrządu.

Jeśli w Twoim samochodzie jest łańcuch rozrządu, również pamiętaj o jego kontroli. Jego trwałość jest związana z olejem silnikowym. Musi być on dobrany zgodnie z zaleceniami producenta. Musisz terminowo go wymieniać oraz utrzymywać odpowiedni poziom cieczy. Unikaj jazdy na zimnym silniku. Dzięki temu łańcuch będzie służył Ci dłużej. Jego wymianę warto również powierzyć specjalistom. Mają oni odpowiednią wiedzę oraz wyposażenie techniczne, dzięki czemu praca przebiega szybko i bez komplikacji.

Zaniedbanie łańcucha rozrządu czy paska, problemy z wałem korbowym czy innych elementów mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.

Add comment