W Twoim samochodzie znajduje się wiele niewielkich części, o których działaniu w trakcie jazdy możesz nie mieć pojęcia. Tak jest np. w przypadku termostatu. Pomimo tego, że nie jest to element, o którym myślisz podczas codziennej eksploatacji samochodu, to pełni niezwykle ważne funkcje. To jeden z kluczowych elementów układu chłodzenia samochodu. Jak jest zbudowany? Za co odpowiada? Jak rozpoznać usterkę termostatu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!
Termostat samochodowy - co to jest?
Do czego służy termostat? Znajdziesz go nie tylko w samochodzie, ale również w urządzeniach gospodarstwa domowego np. w lodówce. W aucie ten element służy do utrzymywania odpowiedniej temperatury motoru. W większości samochodów termostat znajduje się w pobliżu chłodnicy pojazdu, a dokładnie w układzie wężów. Te przewody służą do prawidłowego transportowania płynu chłodniczego. Dzięki temu praca silnika nie jest zagrożona.
Fot. AutoPhotography/Pixabay
Jak termostat samochodowy wpływa na temperaturę cieczy chłodzącej?
Układ chłodzenia jest niezwykle ważny w każdym samochodzie. Dzięki niemu możliwa jest bezpieczna praca jednostki napędowej. Aby silnik służył Ci długo, konieczne jest prawidłowe działanie tego elementu.
W każdym układzie chłodzenia występuje "mały" oraz "duży" obieg. Przypomina to obieg krwi w organizmie człowieka. Tak zwany obieg krótki odpowiada za ogrzewanie silnika. W tym przypadku termostat pozostaje zamknięty. Następuje wówczas ogrzewanie cieczy chłodzącej, która opływa blok silnika oraz głowicę. W momencie, w którym temperatura płynu osiąganie 90-95 stopni Celsjusza, wówczas termostat otwiera się i przepuszcza ciecz do chłodnicy. Wtedy też płyn chłodniczy ulega schłodzeniu o ok. 20 stopni Celsjusza.
Zawór grzybkowy i inne elementy termostatu
Wiesz już, jak działa termostat. Warto zapoznać się również z jego konstrukcją. Budowa elementu nie jest skomplikowana. Jest to mieszek zbudowany z cienkiej mosiężnej blachy. Wyposażony jest on również w zawór grzybkowy. Dzięki niemu możliwa jest prawidłowa praca elementu. Musisz jednak pamiętać, że termostaty mogą być również wykonane z innych tworzyw niż mosiądz. W niektórych samochodach część tę wykonano z wosku, grafitu, aluminium czy miedzi.
Uszkodzenie termostatu - objawy
Temperatura jednostki napędowej musi być kontrolowana. Dzięki temu nie dojdzie do przegrzania silnika i jego uszkodzenia. Zepsuty termostat w pozycji otwartej nie jest groźny dla jednostki napędowej. Wpływa to jednak niekorzystnie na komfort jazdy. Uszkodzony termostat w tej pozycji sprawia, że motor dłużej się rozgrzewa i nie może osiągnąć temperatury roboczej. Zwiększa się również zużycie paliwa. Może to także wpłynąć na ogrzewanie kabiny. Jak rozpoznać awarię? Przede wszystkim obserwuj wskaźnik temperatury silnika na desce rozdzielczej.
Fot. SaliLayla/Pixabay
Są różne rodzaje awarii termostatu. Jak rozpoznać uszkodzenie w pozycji zamkniętej? Wówczas objawem jest zbyt wysoka temperatura silnika. Wskazówka bardzo szybko podniesie się do czerwonego pola. Musisz być jednak czujny, ponieważ takie same objawy mogą być spowodowane problemami z radiatorem chłodnicy czy pompą wody.
Kontrola termostatu - jak to zrobić?
Zadaniem termostatu jest dbać o silnik pojazdu. Dzięki temu nie dochodzi do jego przegrzania. Jeśli nie działa prawidłowo i jest uszkodzony, konieczna jest wymiana termostatu. Jak to zrobić?
Nie jest to zadanie trudne. Upewnij się, że jednostka napędowa jest chłodna. W przeciwnym razie płyn chłodzący i kłęby pary mogą Cię poparzyć. W większości aut element ten znajduje się w górnej części głowicy, w okolicach pompy wody. Jego lokalizacja może się różnić w zależności od modelu samochodu. Odkręć obudowę układu chłodzenia i spuść ok. litr płynu. Odłącz termostat i sprawdź, czy za nieprawidłowe działanie nie odpowiada zwykłe zanieczyszczenie.
Jak sprawdzić termostat? Wrzuć element do gorącej wody. Jeśli pozostanie w pozycji zamkniętej, wówczas konieczna jest jego wymiana. Kupując nowy termostat, sprawdź, czy dołączona została uszczelka. Przed założeniem elementu upewnij się, że miejsce jest dokładnie oczyszczone. Po zakończonej pracy dolej lub wymień płyn. Upewnij się również, że wszystko jest w porządku z układem chłodniczym. Skontroluj pracę termostatu i temperaturę silnika.