REKLAMA

Czym jest zawór EGR - jakie jest jego zastosowanie?

zawór EGR

zawór EGR (materiały prasowe)

Czym dokładnie jest zawór recyrkulacji spalin EGR?

Już po części odpowiedzieliśmy sobie, do czego służy EGR. Jego zadaniem jest recyrkulacja spalin. Ten skrót rozwija się jako Exhaust Gas Recirculation. Ten element to tylko jedna ze składowych układu recyrkulacji spalin. Pierwsze zawory EGR zostały stworzone w USA w latach 70. XX wieku. Generalnie chodzi o system, który ma kierować część spalin do układu dolotowego silnika. Ma to obniżyć zawartość tlenu, który trafia do komory spalania, a tym samym — wpływa na obniżenie temperatury w komorze spalania. To tylko jeden z obowiązków zaworu EGR. Jego ostatecznym celem jest obniżenie emisji tlenków azotu, które znajdują się w spalinach wylatujących przez rurę wydechową do atmosfery. Jest to część, która sprawia, że auto jest bardziej ekologiczne. Przez układ wydechowy ucieka mniej szkodliwych substancji. Wpływa także na układ dolotowy. Umożliwia przepływ spalin, ale również jest czynnikiem, który powoduje spowolnienie procesu spalania.

Jak działa zawór EGR?

Zawory sterowane są przez sterowniki pracy motoru. Układ EGR nie działa przez cały czas. Mogłoby to powodować problemy z pracą jednostki napędowej. Układ na biegu jałowym pozostaje zamknięty. Jego praca jest ściśle powiązana z pracą silnika. Nie pracuje również, dopóki jednostka napędowa nie jest obciążona i/lub nie osiągnie optymalnej temperatury pracy. Nie otwiera się również, gdy silnik jest maksymalnie obciążony. Najczęściej porcja spalin wraca do jednostki napędowej przy niskim i średnim obciążeniu. Ma to miejsce szczególnie w średnim zakresie obrotów. Nowsze silniki muszą spełniać normę Euro 4. Często stosuje się chłodnice EGR, których zadaniem jest schłodzenie spalin trafiających później do zaworu. W przypadku nowych samochodów komputer silnika odpowiada za wszystkie elementy. Zawory EGR sterowane elektronicznie są bardziej podatne na awarie. Komputer sterujący silnikiem często sprawia kłopoty kierowcom.

Zawór recyrkulacji spalin — czy gra jest warta świeczki?

Zastosowanie układu wpływa na obniżenie mocy silnika, dlatego niektórzy decydują się na wyłączenie zaworu EGR. Zwróć jednak uwagę na fakt, że bezpośrednio nie dotyczy to wartości mocy maksymalnej. Dlaczego tak się dzieje? Pamiętaj, że przy pełnym obciążeniu zawór EGR pozostaje zamknięty. W takim razie może warto byłoby pozbyć się zaworu recyrkulacji spalin? Niektórzy kierowcy tak robią, jednak czy warto? Usunięcie zaworu EGR nie wpłynie na moc maksymalną. Różnice mogą być odczuwalne w trakcie jazdy, ponieważ podczas pracy zaworu korzystamy z częściowej mocy jednostki napędowej.

Awarie układu dolotowego i zaworu EGR

Układ psuje się i w starszych samochodach i w tych nowszych. Objawem problemów jest nierównomierna praca silnika. W nowszych, skomplikowanych pojazdach, może się to stać bardzo szybko. Samochody z zaworem EGR nie powinny być również eksploatowane silnie na krótkich odcinkach. Mniej podatne na awarie są układy w silnikach diesla.

Jakie są typowe awarie tego układu? Zablokowanie układu w pozycji zamkniętej – w takiej sytuacji do cylindrów silnika nie trafiają żadne spaliny. Dzięki temu zwiększona jest moc i motor notuje znacznie lepsze osiągi. W nowych autach awaria może spowodować zapalenie się kontrolki check engine i wprowadzenie jednostki w tryb awaryjny. W takiej sytuacji konieczne jest albo czyszczenie, albo wymiana zaworu.Awaria sterownika zaworu – również powoduje zablokowanie elementu. W tej sytuacji konieczna jest jego wymiana na nowy zawór EGR.Awaria chłodnicy EGR – utrata szczelności powoduje, że przepływające przez nią spaliny przedostają się do płynu chłodniczego. Objawy awarii mogą być mylone z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą.

Czyszczenie zaworu

Nie każda awaria oznacza wymianę zaworu EGR. Czasami wystarczy samo czyszczenie. Sam zawór jest narażony na różne czynniki i przepływ gazów. W zaworze EGR odkłada się nagar np. oleju silnikowego, który pod wpływem wysokiej temperatury twardnieje. Jego działanie jest wówczas zakłócone i konieczne jest jego oczyszczenie. Regeneracja to koszt ok. 250 zł. Do tego trzeba doliczyć montaż, który jest zależny od modelu auta. Awarii zaworów EGR nie można lekceważyć. Jazda z uszkodzonym elementem to m.in. zwiększone spalanie.

Add comment