Filtr cząstek stałych (filtr DPF) - o co chodzi z wypalaniem sadzy?
Wypalanie filtra cząstek stałych to nic innego jak oczyszczanie (np. przez utlenianie) sadzy, która gromadzi się w filtrze DPF. Procedurę wypalania DPF obserwujemy np. podczas hamowania silnikiem, na trasie lub na postoju. Dlatego właśnie przyjęło się, aby regularnie przepalić filtr DPF na postoju lub udając się na autostradowy kurs. Dzięki temu unikniemy pozostawania cząstek powstałych w wyniku spalania oleju napędowego.
Czyszczenie DPF można wykonać w serwisie, u mechanika, wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami, a niezaplanowanej wizyty możemy uniknąć w bardzo prosty sposób. W pewnych autach pomoże nam w tym charakterystyczna kontrolka na desce rozdzielczej. Niestety nie każdy samochód wyposażony jest w sygnalizator wypalania filtra DPF. Będziemy musieli wtedy uważnie obserwować czy nie trwa właśnie wypalanie sadzy.
Wypalanie DPF — kiedy nie wyłączać silnika?
Główną przyczyną problemów z filtrem cząstek stałych są błędy kierowców, którzy nie wiedzą, że wypalanie DPF można przeprowadzić, wracając z pracy obwodnicą miasta z większą prędkością. Prawidłowa konserwacja filtra cząstek stałych to obserwacja takich zjawisk jak podniesione obroty silnika na postoju. Wypalanie filtra rozpoznamy też wtedy, gdy jednostka napędowa pobiera paliwo przy hamowaniu silnikiem. Tak samo, jeśli na postoju komputer pokaże nam spalanie na poziomie bliskim dwóm litrom — przypuszczalnie wtedy trwa proces wypalenia filtra. Niektórzy kierowcy ignorują te sygnały i wyłączają silnik zapobiegając podniesieniu temperatury do wymaganej przez DPF wartości.
Paliwo w suwie wydechu, które - choć trafia do komory spalania - nie ulega spaleniu w tym miejscu
A co jeśli auto z filtrem DPF przeprowadza tzw. aktywne wypalanie DPF? Wtedy paliwo nie ulega spaleniu w komorze spalania i trafia do układu wydechowego, co sprawia, że zostaje rozgrzane w DPF prowadząc do wypalania cząstek.
Wypalanie filtra DPF - podsumowanie
Czy da się wymusić wypalanie DPF? Tak, możemy wypalić DPF manualnie, np. przez przejazd po autostradzie. W ostateczności możemy także wykonać dopalanie DPF czy też przepalenie DPF na postoju. Ważne jednak, aby nie robić tego w zamkniętych pomieszczeniach! Inaczej możemy spowodować zagrożenie.
Dlaczego filtry DPF sprawiają problemy użytkownikom miejskich pojazdów? To bardzo proste — proces czyszczenia DPF (wypalania filtra) silniki Diesla przeprowadzają, gdy osiągają odpowiednią temperaturę. W czasie jazdy po mieście czy na krótkich dystansach nie jest to możliwe — jeździmy na niskich obrotach. Taka jazda przez dłuższy czas na krótkie dystanse może sprawić, że DPF podczas jazdy nie będzie się wypalał, a w filtrze odłoży się dużo sadzy. Możliwe, że problem uda się rozwiązać dopiero w warunkach serwisowych, czyli w kontrolowanych warunkach z użyciem specjalnych narzędzi.
Szkoda kasy! O czym pamiętać?
Należy pamiętać, aby nasz samochód w miarę możliwości trafiał okresowo na dłuższą trasę na wysokich obrotach. Wtedy zostanie osiągnięta odpowiednia temperatura pozwalająca na prawidłowe funkcjonowanie DPF. Regeneracja to dodatkowy problem i wydatek. Wymuszone przepalanie powinno być ostatecznością. Postawmy na wykonywanie przepalania w "normalnych warunkach" to znaczy w efekcie odpowiedniej jazdy, która uwzględnia przejazdy po drogach z większą prędkością obrotową silnika. Szkoda, aby regeneracja była przyczyną kolejnych kosztów, a dłuższa przejażdżka po autostradzie z "konieczności przeprowadzenia wypalania" dla wielu stanie się przyjemnością.