Świece żarowe - co to takiego?
Świece żarowe są niezbędne do rozruchu aut z wysokoprężnym silnikiem diesla. Dlaczego jednak ten element jest konieczny? Już śpieszymy z odpowiedzią! Aby doszło do samoczynnego zapłonu paliwa, wcześniej komora spalania musi zostać ogrzana. Konieczne jest, aby we wnętrzu panowała temperatura ok. 350 stopni Celsjusza. Ten proces ogrzewania komory zazwyczaj trwa od kilku do kilkunastu sekund. O tym, że trwa nagrzewanie, informuje zaświecona kontrolka świec żarowych. Gdy zgaśnie, jest to informacja, że możliwy jest rozruch silnika. Wówczas możesz przekręcić kluczyk do końca i odpalić samochód.
Dlaczego miga kontrolka świec żarowych?
Kontrolka świec żarowych ma za zadanie informować nie tylko o pracy tych elementów. Miganie kontrolki może również świadczyć o innych usterkach. Znaczenia kontrolki świec żarowych mogą być różne. Wszystko zależy od rodzaju i modelu auta. W przypadku pojazdów marki Audi, Ford lub Skoda, trzeba przede wszystkim przyjrzeć się bliżej układowi wtryskowemu. Jeśli kontrolka nie gaśnie, może to oznaczać, że auto ma problem ze wtryskiwaczem, ale nie tylko. Często okazuje się również, że przyczyną jest usterka pompy wysokiego ciśnienia. Może to być również czujnik obrotów wałka rozrządu. Co jeśli samochód wyposażony jest w turbo? Problem może stanowić sterownik turbosprężarki.
Migająca kontrolka świec żarowych w samochodach marki Volkswagen być może oznacza awarię włącznika świateł stopu. Zanim udasz się do mechanika, sprawdź swoje auto dokładnie. Kiedy kontrolka zaczyna migać, przyczyn może być wiele. Mogło mieć miejsce zwarcie. Winowajcą może okazać się przekaźnik. Migająca kontrolka może także oznaczać zbyt wysoką temperaturę.
Wbrew pozorom, jeśli problem leży w samym elemencie, to wydłuża to tylko pracę świec. Jeśli te części uległy uszkodzeniu, często jedyne symptomy to nieco dłuższy czas ich pracy przed zimnym rozruchem oraz problemy z uruchomieniem silnika. Istnieje wiele możliwości, dlaczego kontrolka świec żarowych zaczęła migać.
Czy samochód daje jasny sygnał o awarii świec żarowych?
Niestety często jest tak, że świece nie dają znać, że coś jest nie tak. Problem nie jest jawny i nawet po ich uszkodzeniu kontrolka na desce rozdzielczej pozostaje niewzruszona. Najgorsze, co może się stać, to awaria w trakcie jazdy. Jak w takim razie poznać, że coś działa nieprawidłowo? Po przekręceniu kluczyka i uruchomieniu może być zauważalna gorsza kultura pracy silnika. Możesz usłyszeć odgłosy, drgania czy delikatne dymienie zużytej świecy. Obecnie produkowane silniki wysokoprężne wyposażone są we wtrysk common rail. Dzięki nim możesz uruchomić silnik nawet wtedy, gdy jedna ze świec nie działa. Przez to musisz być bardziej czujny. Nie możesz bagatelizować tych symptomów. Nawet jedna świeca, jeśli jest zepsuta, może doprowadzić do poważnych zniszczeń. Jeśli się rozpadnie, może wpaść do cylindra i spowodować rozległe zniszczenia w jednostce napędowej. Kontroluj same świece żarowe regularnie.
Migająca kontrolka świec żarowych — jak rozwiązać problem?
Jak usunąć awarię świec żarowych, by nie dokuczała Ci w czasie jazdy? Jak już wiesz, sam problem może doprowadzić do wielu szkód. Migająca kontrolka świec żarowych może oznaczać problem z układem wtryskowym, bądź jego sterowaniem. Istnieje ryzyko, że to awaria pompy paliwa. Problemem może być czujnik pedału hamulca, wymagający wymiany filtr paliwa lub turbosprężarka. Jeśli kontrolka świec się zapala i nie gaśnie, oznacza to, że któryś z podzespołów nie działa tak, jak powinien. Konieczna może być wymiana świec lub innego elementu. Najlepiej podpiąć do samochodu komputer. Dzięki niemu dowiesz się, co stanowi problem w Twoim pojeździe przy rozruchu silnika. Może to być błąd sterownika. Problemem może być układ hamulcowy, niedziałający czujnik stopu przy pedale hamulca.