REKLAMA

Kontrolki w samochodzie. Przegląd podstawowych informacji

kontrolki w samochodzie

kontrolki w samochodzie (materiały prasowe)

Kiedyś na desce rozdzielczej w samochodzie znajdowało się ich zaledwie kilka, ale z czasem pojawiło się coraz więcej. Chodzi oczywiście o kontrolki w samochodzie, których ilość rośnie wraz z rozwojem motoryzacji. Choć świecące kontrolki w samochodzie mogą przestraszyć kierowcę, nie zawsze świadczą one o poważnej awarii, a jedynie o niezapiętych pasach lub o zwykłym błędzie systemu. Warto więc wiedzieć, co oznaczają poszczególne kontrolki i co należy zrobić w sytuacji, gdy się zaświecą.

Rodzaje kontrolek na desce rozdzielczej

Na desce rozdzielczej naszego samochodu znajdziemy wiele kontrolek. Ich oznaczenie kolorystyczne nie jest przypadkowe. Wyróżniamy trzy typy kontrolek.

Czerwone kontrolki informują kierowcę o awarii danego systemu oraz o tym, że auto może nie być sprawne i nie nadawać się do dalszej jazdy. W nowoczesnych samochodach w takiej sytuacji następuje często przejście w tryb awaryjny, co prowadzi do spowolnienia pojazdu. W takich sytuacjach najlepiej odwiedzić mechanika i nie jechać dalej. Warto jednak pamiętać, że czerwone kontrolki mogą oznaczać również np. zaciągnięty hamulec ręczny (czerwony wykrzyknik/okrąg z literą "P" w środku).

Żółte kontrolki mają za zadanie poinformować o tym, że coś działa nie tak, jak powinno. Świadczy także o włączeniu się np. systemu ABS. Żółta kontrolka nie zawsze świadczy o usterce. Jej zaświecenie informuje ona też o kończącym się paliwie lub o źle zamkniętym wlewie paliwa.

Niebieskie i zielone kontrolki pełnią funkcję informacyjną. Oznajmiają kierowcy, że samochód jest sprawny. Zatem zielona kontrolka potwierdza, że wszystko działa, jak należy.

Kontrolka check engine (kontrolka silnika)

Kontrolka ta spędza sen z powiek wielu posiadaczom samochodów. Jest to ważna kontrolka informująca o pracy silnika. Świecąca kontrolka check engine nie zawsze oznaczać będzie poważną awarię. Nie warto jej jednak bagatelizować, ponieważ może oznaczać awarię czujników lub awarię w układzie elektronicznym sterowania silnika. Dalsza jazda może być niebezpieczna i doprowadzić do kolejnych usterek. Gdy lampka zaświeci się na desce rozdzielczej najlepiej udać się do mechanika, który podłączy pojazd do komputera diagnostycznego i wykryje problem, z którym mamy do czynienia.

Kontrolka ESP

ESP, czyli Electronic Stability Program to system, który pomaga kierowcy w opanowaniu samochodu w niebezpiecznych sytuacjach, wymagających np. nagłego ominięcia przeszkody lub w razie poślizgu. Jeśli zauważymy przez chwilę świecącą na żółto kontrolkę (samochód i dwa szlaczki/okrąg w środku napis ESP), oznacza to uruchomienie systemu np. w trakcie jazdy na śniegu, po lodzie lub w deszczu. Jeśli jednak świeci się ona przez dłuższy czas, powinniśmy potraktować to jako ostrzeżenie i odwiedzić mechanika.

Kontrolka ABS

ABS to system zapobiegający blokowaniu się kół w trakcie hamowania. Pozwala to na jednoczesne hamowanie i omijanie przeszkody, która znajduje się na drodze. Jeśli kontrolka ABS (okrąg z napisem ABS) nie zniknie, musimy być świadomi awarii systemu ABS. W takiej sytuacji należy udać się do warsztatu. Warto pamiętać, że może oznaczać ona także niski poziom płynu hamulcowego.

Kontrolka temperatury cieczy chłodzącej

Zapalenie czerwonej kontrolki "wysoka temperatura płynu chłodzącego" (termometr z falami poniżej) wymaga od nas szybkiej interwencji, ponieważ może świadczyć albo o zbyt niskim poziomie płynu chłodniczego, albo o usterce układu chłodzenia. Co zrobić w takiej sytuacji? Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i wyłącz samochód. Przegrzanie silnika może spowodować spore uszkodzenia. Sprawdź poziom płynu chłodniczego. Jeśli płyn jest gorący, pod żadnym pozorem nie odkręcaj korka! Nie wlewaj także zimnego płynu, gdy silnik jest gorący. Możesz w ten sposób doprowadzić do pęknięcia głowicy.

Kontrolka oleju

Oznacza najczęściej zbyt niski poziom oleju. Należy wtedy jak najszybciej go uzupełnić. Jeśli problem nie zniknie, a kontrolka świeci się nadal, warto odwiedzić warsztat, ponieważ może to zwiastować awarię układu smarowania.

Kontrolka EPC (Electronic Power Control)

Oznacza ona problemy związane z awarią elektryki w pojeździe. Może sygnalizować przepalenie żarówki świateł stop, czujnika położenia wału, przepustnicy lub czujnika świateł.

Powyższy opis kontrolek to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Te wymienione powyżej należą do tych podstawowych, które należy znać. Poza wymienionymi kontrolkami istnieją również: kontrolka akumulatora czy kontrolka poduszki powietrznej. Należy również wymienić kontrolkę informującą o niesprawnym działaniu skrzyni biegów. Warto więc zapoznać się ze szczegółowym opisem, aby dowiedzieć się, co oznacza każda z nich.

Add comment