REKLAMA

Co oznacza świecąca kontrolka akumulatora?

świecąca czerwona kontrolka akumulatora

świecąca czerwona kontrolka akumulatora (materiały prasowe)

Kontrolka ładowania akumulatora — dlaczego zapala się na desce?

Kontrolka akumulatora pojawia się wśród kontrolek na desce rozdzielczej m.in. gdy w samochodzie znajduje się uszkodzony alternator. W uproszczeniu jest to część, która połączona paskiem klinowym z wałem korbowym przemienia energię mechaniczną na prąd. Pozyskaną energię elektryczną przekazuje się do wszystkich urządzeń pokładowych. Zaświecenie kontrolki ładowania może symbolizować usterkę alternatora, która de facto uniemożliwia dostarczanie energii elektrycznej do podzespołów pojazdu, a także ładowanie akumulatora.

Brak ładowania akumulatora - uszkodzony pasek klinowy

Ładowanie akumulatora nie będzie odbywać się, gdy z wału korbowego spadnie pasek alternatora (zwany też klinowym). Wtedy temat układu ładowania definitywnie "leży". Naturalnie rozruch silnika będzie możliwy przez jakiś czas — akumulator posiada pewien zapas energii, ale przy problemie z ładowaniem akumulatora z czasem akumulator samochodowy ulegnie kompletnemu wyczerpaniu i będziemy musieli przedostać się do najbliższego warsztatu.

Napięcie a pojawienie się kontrolki akumulatora - regulator napięcia powodem do zmartwień. Światło we wnętrzu sterowane obrotami silnika?

Pamiętacie lampki rowerowe na dynamo? A może kojarzycie stare wozy, w których światło we wnętrzu świeciło w nierówny sposób? W zależności od pracy silnika układ elektryczny otrzymuje prąd o napięciu zmieniającym się — zależnym od obrotów silnika. Aby wyregulować przepływ energii elektrycznej, w autach zaczęto montować regulator prądu. Z symbolem akumulatora możemy zatem spotkać się, gdy awarii ulegnie ta część układu elektrycznego.

Samochód sobie poradzi - przez jakiś czas i w określony sposób

Bez względu na to, czy powodem kontrolki akumulatora jest alternator z awarią, zerwanie paska czy problem z urządzeniem utrzymującym prąd w stałym napięciu zachowajmy spokój, ale nie popadajmy też w zbytnią nonszalancję. Może mieć miejsce sytuacja, w której przez usterkę paska "stracimy" pompę wspomagania, co utrudni kontynuowanie jazdy. Jeśli jesteśmy w trasie - nawet w nocy - lepiej sprawdzić, dlaczego czerwona kontrolka się zaświeciła. Często ani koszt wymiany nie jest wysoki, ani naprawa nie jest przesadnie problematyczna. Sam pasek nie kosztuje wiele, gorzej jeśli spadnie lub zepsuje się koło pasowe. Alternator to stosunkowo powszechna część ulegająca awarii, więc niekoniecznie oznacza problem w pozyskaniu zamiennika.

Tu też warto ostrzec, że należy regularnie kontrolować nasz akumulator. Gdy będzie miał on nieustannie niski poziom "własnej energii" i alternator w kółko będzie musiał go ładować, może dojść ograniczania żywotności alternatora. Lampka się zapali, a jeśli w akumulatorze nie będzie zbyt dużo "prądu", możliwe, że trzeba będzie wezwać pomoc drogową.

Elektryka jest jednym z najważniejszych układów pojazdu

Podsumowując: czerwona kontrolka to nie zawsze ostatnie tchnienie naszej baterii — często prądu wystarcza na pewien dystans i będziemy mogli dotrzeć do jakiegoś punktu orientacyjnego, warsztatu czy stacji benzynowej. Dzieje się tak, bo silnik pracuje dalej, ale bateria w pewnym momencie straci zmagazynowaną energię. Tak jak wspomniano, problem pojawi się jeśli samochód opiera działanie np. wspomagania na uszkodzonym pasku. W takim wypadku najlepiej rozważyć co będzie odpowiednie dla naszego bezpieczeństwa — szczególnie w warunkach zimowych.

Pozostaje nam życzyć, aby symbol akumulatora pojawiał się w naszych autach tylko przy uruchomieniu silnika, kiedy to dochodzi do włączenia układu zapłonowego, ale gdy układ ładowania nie rozpoczął jeszcze swojej pracy.

Add comment