REKLAMA

Studium przypadku - Jak poradziliśmy sobie z problemem wilgoci i wody w lakierni proszkowej?

Ocynkowanie jest 1 z technik zabezpieczenia metalowych komponentów przed korodowaniem. W sytuacji cynkowania ogniowego, a następnie lakierowania proszkowego, występowanie wilgoci i wody jest sytuacją skrajnie niepożądaną. Problem, z którym zmagał się Klient firmy Pneumat., dotyczył nadmiernego zawilgocenia, które nie było eliminowane przez zainstalowany osuszacz chłodniczy. Co zatem zaproponowali eksperci techniczni z Pneumat.?

 

Klientem Pneumat System był zakład produkcyjny, który świadczył usługi ocynkowania oraz malowania typu proszkowego. Zaawansowane technicznie kabiny lakiernicze były umiejscowione w otwartej hali, co sprzyjało pojawianiu się nadmiaru wilgoci, zwłaszcza w zimowych miesiącach. Obniżająca się temperatura wewnątrz obiektu oraz w sieci, jaką jest instalacja sprężonego powietrza, prowadziła do kondensacji wilgoci w sprężonym powietrzu, co było wynikiem wysokiego punktu rosy.

Punkt rosy to określony poziom temperatury, w której powietrze (czynnik gazowy) osiąga stan nasycenia wilgocią, co oznacza, że wilgotność względna wynosi 100%. Jeśli temperatura spadnie poniżej tego poziomu, medium zaczyna kondensować się w formie ciekłej, a więc mamy do czynienia z wodą. Natomiast, gdy temperatura jest wyższa od punktu rosy, woda pozostaje w stanie gazowym.

Zastanówmy się, jak kondensacja wilgoci wpływa na proces malowania proszkowego w kabinie malarskiej. Na początku warto wyjaśnić dwa kluczowe zadania, które są realizowane w zakładzie przemysłowym omawianego w tym wpisie obiekcie klienta Pneumat System.

Czym jest cynkowanie?

Ocynkowanie to jedna z kluczowych technik zabezpieczania komponentów wykonanych z metalu przed korozją. Istnieje kilka zróżnicowanych typów tego procesu, wykorzystujących różne techniki podawania ochronnej warstwy cynkowej, takie jak choćby natryskiwanie czy zanurzanie. Cynkowanie wydłuża życie elementów z metalu, a do najczęściej stosowanych rodzajów należą cynkowanie ogniowe oraz cynkowanie galwaniczne (proces galwanizacji). Dzięki nowoczesnym technologiom, możliwe jest cynkowanie zarówno niewielkich, jak i większych objętościowo części.

 

Malowanie proszkowe

Cynkowanie nie jest końcowym etapem w procesie zwiększania trwałości metalowych komponentów. Aby zapewnić kompleksową i długotrwałą ochronę przed korozją, nasz klient dodatkowo realizuje malowanie proszkowe. Cynkowanie i malowanie proszkowe to dwa odrębne działania, mogące występować zarówno samodzielnie, jak i w połączeniu, aby maksymalizować efektywność ochrony antykorozyjnej.

Klient Pneumat. zmagał się z problemem rosnącej wilgotności powietrza w okresach zimowych. Obecność wody w malarni proszkowej i ocynkowni stanowiła poważne wyzwanie, gdyż wilgoć bardzo źle oddziaływała na działanie malowania proszkowego, jakość nakładanych powłok oraz ogólną wydajność operacyjną. Warto podkreślić, że dotychczasowy zainstalowany osuszacz chłodniczy sprężonego powietrza nie był w stanie poradzić sobie z tym problemem.

 

Kabiny pod malowanie proszkowe z osuszaczem typu membranowego

Prawidłowe uzdatnianie powietrza oraz eliminacja nadmiaru wilgoci to dwa fundamentalne działania, które mają istotny wpływ na jakość realizowanych powłok oraz wydajność całego procesu jako takiego. Niestety, dotychczasowe rozwiązania nie przyniosły zamierzonych efektów.

Po przeprowadzeniu wspólnego audytu całego procesu lakierowania proszkowego oraz dokładnej analizie warunków tzw. otoczenia, eksperci Pneumat zaproponowali zastosowanie osuszacza membranowego. W tym urządzeniu kluczowym elementem roboczym jest dedykowana membrana z włókniny polimerowej, która przepuszcza jedynie molekuły pary wodnej. Tego typu osuszacz sprężonego powietrza jest szczególnie zalecany w lakiernictwie, meblarstwie oraz w każdym miejscu, gdzie nadmiar wilgoci może negatywnie wpływać na jakość finalnych produktów i usług, takich jak produkcja żywności, farmaceutyków, lakierowanie czy malowanie.

 

Specyfikacja techniczna zainstalowanego osuszacza membranowego zostały precyzyjnie dopasowane do będącej w obiekcie lancy do malowania proszkowego. Wskutek tego, eksperci Pneumat zapewnili klientowi odpowiedni przesył sprężonego powietrza, znacząco zmniejszając jego punkt rosy. Poprawie jakościowej uległy same parametry techniczne sprężonego powietrza poprzez usunięcie wilgoci, zanieczyszczenia oraz drobnych cząsteczek oleju.

Przed wdrożeniem tego rozwiązania, fabryka borykała się z następującymi problemami:

  • Obecność wilgoci i H2O w instalacji pneumatycznej
  • Nieskuteczność zainstalowanego wcześniej osuszacza kondensacyjnego
  • Niewystarczające współczynniki przepływu powietrza w lancy pod malowanie proszkowe

Proces, który został usprawniony

  • Osuszacz membranowy został zasugerowany i zainstalowany w lakierni
  • Zniwelowanie wsp. punktu rosy do wartości pdp < 0°C
  • Eliminacja nadmiernej wilgoci w systemie pneumatycznym

 

Add comment