REKLAMA

Zamienniki

fot. Bosch

Zamienniki to bardzo szerokie pojęcie na rynku części samochodowych. Mogą to być części produkowane przez poddostawców oferujących części na tzw. pierwszy montaż, czyli dostarczających je producentowi samochodów do fabryki, renomowane zamienniki o wysokiej jakości, ale też tanie części o wątpliwej jakości.

Ta sama część, pochodząca od tego samego producenta potrafi znacznie różnić się ceną (nawet kilkukrotnie) w zależności od tego, czy kupujemy ją w ASO (oryginał w opakowaniu producenta samochodu), czy poza nim (ta sama część w opakowaniu producenta podzespołu). Dlatego zakup tzw. zamiennika w takim przypadku jest jak najbardziej rozsądny i wskazany. Wśród takich części często znajdziemy m.in. sprzęgła, czy elementy oświetlenia.

Istnieje cały rynek profesjonalnych zamienników oferujących jakość porównywalną lub nawet wyraźnie wyższą od oryginałów. Jeśli więc zauważymy, że jakieś oryginalne części zamienne w naszym samochodzie mają zbyt krótką żywotność, albo niską jakość, warto rozejrzeć się za takim zamiennikiem. Może to być np. zastąpienie szybko zużywających się tarcz i klocków hamulcowych, bądź krzywiących się przy "ostrzejszej" jeździe tarcz elementami renomowanego producenta dedykowanymi do naszego modelu.

Rada: Klocki i tarcze warto kupować od tego samego producenta. Będziemy mieli większe prawdopodobieństwo, że będą one zgodnie ze sobą współpracować (bez zgrzytów i pisków).

Najtańsze zamienniki nie muszą być najgorsze, ale zazwyczaj są. Niska cena może nie zrekompensować dużo niższego okresu eksploatacji. Jeśli więc wymiana danej części lub podzespołu wymaga wielu godzin pracy mechanika, nie warto oszczędzać na częściach. Można za to rozważyć zakup niedrogich piór wycieraczek, zwłaszcza jeśli wymieniamy je dość często (kilka razy w roku).

Są też sytuacje, gdy jesteśmy skazani na zamienniki. Chodzi o układy wydechowe, których nie dostaniemy w wielu ASO. Zasada jest jednak ta sama, warto wybrać układy renomowanego producenta, co zapewni nam długą (wyższa odporność na korozję) i przyjemną (brak niepożądanych dźwięków) eksploatację.

Hamulce, na nich nie warto oszczędzać

Add comment