Wiodący światowy sojusz motoryzacyjny Renault-Nissan-Mitsubishi ogłosił, że należące do niego firmy sprzedały wspólnie w okresie 12 miesięcy, do 31 grudnia 2018 roku, 10 756 875 pojazdów. Sojusz utrzymał pozycję światowego lidera w wielkości sprzedaży samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.
Sprzedaż wzrosła
Sprzedaż w 2018 roku wzrosła o 1,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, w związku z utrzymującym się silnym popytem na rynku samochodowym, m.in. na modele Renault Clio, Captur i Sandero, Nissan X-Trail/Rogue oraz Sentra/Sylphy, jak również Mitsubishi Eclipse Cross i XPANDER.
Wzrosła również sprzedaż pojazdów wykorzystujących platformę Common Module Family (CMF) – kluczowy filar średniookresowego planu sojuszu na okres do 2022 roku. W wyniku uwzględniono sprzedaż premierowego modelu Renault Kwid, który wprowadzono na większą liczbę rynków międzynarodowych, jak również zwiększoną produkcję pickupów Nissan Frontier, które dzielą platformę z modelami marek Renault i Mercedes.
Firmy należące do sojuszu dostrzegły szczególnie duże zapotrzebowanie na lekkie pojazdy użytkowe, co przełożyło się na znacznie lepszą sprzedaż Renault Kangoo, Master i Trafic, Nissan Navara i Terra oraz Mitsubishi L200/Triton. Kluczowym elementem strategii sojuszu jest podniesienie efektów synergii poprzez wspólne działania projektowe i produkcję, celem zwiększenia sprzedaży i wzmocnienia oferty pojazdów LCV, oferowanych przez członków sojuszu na światowych rynkach.
W 2018 roku sojusz nadal zdecydowanie podkreślał swoje zobowiązanie do produkcji pojazdów o zerowej emisji zanieczyszczeń. Pozycja lidera w tym segmencie, z całkowitą sprzedażą pojazdów elektrycznych na poziomie 724 905 od 2010 roku, wynikała z popytu między innymi na takie modele elektryczne, jak Renault ZOE i Nissan LEAF.
Spośród wszystkich firm należących do sojuszu, sprzedaż Groupe Renault wzrosła o 3,2% i wyniosła w roku kalendarzowym 3 884 295 egz. Firma Nissan Motor Co., Ltd. sprzedała w 2018 roku 5 653 683 pojazdów na całym świecie, co oznaczało spadek o 2,8%. Mitsubishi Motors Corporation sprzedała 1 218 897 sztuk na całym świecie i był to wzrost sprzedaży o 18,3 procent w stosunku do roku poprzedniego.
Postęp w realizacji sześcioletniego planu sojuszu na okres do 2022 roku
W ramach planu opracowanego na okres do 2022 roku sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi przewiduje, że całkowita roczna wartość synergii przekroczy przed końcem 2022 roku poziom 10 mld euro. Członkowie sojuszu mają również zamiar zwiększyć zakres współdziałania i zakładają sprzedaż dziewięciu milionów sztuk pojazdów opartych na czterech wspólnych platformach. Plan zakłada również lepsze wykorzystanie wspólnych układów napędowych, aż do 75 procent całkowitej sprzedaży. Ponadto, w trakcie realizacji planu, na rynek wprowadzonych zostanie 12 nowych bezemisyjnych pojazdów elektrycznych, a 40 pojazdów oferować będzie różnorodne funkcje autonomicznej jazdy.