REKLAMA

6.Tuning i sport, czyli po co są felgi dwu i trzyczęściowe

 

Felga trzyczęściowa (fot. Wheelsandmore)

Materiały

Cały czas mówimy jedynie o felgach wykonanych se stali lub stopów aluminium. Powód to ich ogromna popularność. Ale to nie jedyne materiały, z jakich wykonuje się felgi. Sport samochodowy poszukujący oszczędności w masie już dawno sięgnął po inne materiały. Przykładowo pierwsze jednoczęściowe felgi ze stopów magnezu powstały w latach 50. ubiegłego wieku. Ostatnimi czasy producenci coraz częściej spoglądają w kierunku jeszcze ciekawszych rozwiązań, jak choćby włókna węglowe.

Felgi skręcane

Pierwsze alufelgi ze wspomnianego Bugatti Typ 35 miały konstrukcję dwuczęściową. Wówczas wynikało to z ograniczeń technologicznych, ale z czasem dostrzeżono inne zalety łączenia ze sobą rotora (wewnętrzna część osadzona na piaście z ramionami) i obręczy, za pomocą śrub.

Po pierwsze daje to możliwość wykonania elementów z dwóch różnych materiałów. Początkowo w sporcie stosowano aluminiowe rotory (duża sztywność, niska masa) ze stalowa obręczą (niższe koszty przy częstej wymianie). Następnie obydwa elementy wykonywano z aluminium, a dziś niektóre firmy eksperymentują z obręczami ze stopów magnezu, a nawet włókna węglowego.

Tuning

Felgi skręcane mają też inną zaletę - wyglądają obłędnie. Przez swoją wysoką cenę podkreślają też prestiż właściciela. Stąd duże zainteresowanie rynku tuningowego takimi kołami. Szał zaczął się w latach 80. od dwuczęściowych obręczy firmy BBS, dziś na tym rynku dominują kute felgi trzyczęściowe (rotor i dwuczęściowa obręcz), także opracowane przez BBS.

Jak czytać oznaczenia felg? >>

Add comment