Oznaczenia są nabite na obeczy, ale nie zawsze są na wierzchu (fot. Moto.pl)
Na każdej obręczy znajdziemy nabite oznaczenie. Przy doborze nowych felg ma on duże znaczenie. Jak je czytać? Zobaczmy to na przykładzie oznaczenia: 6.5Jx16H2 ET35
Pierwsza liczba (6.5) to szerokość felgi wyrażona w calach (1 cal = 2,54 cm). Ten rozmiar stopniowany jest co pół cala. Po niej następuje oznaczenie literowe, dla większości współczesnych samochodów osobowych będzie to J, lub JJ. Kolejna cyfra (16) to średnica zewnętrzna felgi wyrażona w calach. Następujące po niej oznaczenie (H2, ale może być też: H, FH, FH2, CH, EH2, EH2+) to oznaczenia profilu przekroju obręczy. Na końcu mamy litery ET, liczba po nich następująca oznacza wartość tzw. odsadzenia (z ang.: offset). Jest to odległość płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej, wyrażona w milimetrach. Wartość odsadzenia może mieć wartość dodatnią, lub ujemną i jest ściśle określona dla każdego modelu samochodu. W praktyce odsadzenie oznacza ile koło będzie wystawać lub jak głęboko będzie "schowane" w nadkolu.
Pozostaje jeszcze sposób mocowania obręczy do piasty. Obręcze z centralną nakrętką należą dziś do świata egzotyki, zdecydowana większość kół osadzana jest na piaście i przykręcana kilkoma śrubami. Przy doborze obręczy ważna jest średnica piasty (różne, od 52 do 114 mm) oraz ilość śrub i ich odległość od osi koła. Oznaczenie 4x100 oznacza cztery śruby rozmieszczone na średnicy 100 mm. Te wartości są zazwyczaj stałe dla danego modelu samochodu.
Jak dobrać felgi do swojego samochodu? >>