Każdy samochód wygląda lepiej na... alufelgach (fot. BMW/XTomi)
Większość kierowców jest przekonana, że zna odpowiedź na to pytanie. Brzmi ona: aluminiowe lepsze są na lato, stalowe na zimę. Ile w tym prawdy? Każdy rodzaj felgi (obręczy koła) ma swoje wady i zalety. Nie jest też prawdą, że felgi aluminiowe (ze stopów aluminium) nie nadają się do eksploatacji w okresie zimowym.
Obręcze stalowe są niewiele młodsze od samych samochodów. Po raz pierwszy pojawiły się na początku XX w. zastępując obręcze drewniane. Stal jest wytrzymała, a wytwarzane z niej felgi są tanie w produkcji. To ich podstawowa zaleta wykorzystywana przez producentów oferujących je wciąż w podstawowym wyposażeniu tańszych modeli.
Stal jest stosunkowo plastyczna, co ułatwia drobne naprawy. Uszkodzenia spowodowane np. uderzeniem w krawężnik może naprawić każdy warsztat. Przy odrobinie zdolności manualnych (i szczęścia) można to nawet zrobić samemu dysponując jedynie... młotkiem.
Felgi stalowe mają także wady. Pierwszą w stosunku do obręczy ze stopów lekkich jest większa masa felg stalowych. Wpływa to na komfort jazdy i prowadzenie, bo masa nieresorowana (w uproszczeniu: koło, układ hamulcowy i jedna trzecia masy zawieszenia) powinna być jak najniższa. Drugą wadą jest korozja. Co prawda większość obręczy posiada powłokę ochronną (dziś zazwyczaj koloru czarnego), ale po latach i tak "ruda" daje o sobie znać. Trzecia wada dotyczy estetyki. Felgi stalowe uważane są za nieatrakcyjne pod względem wyglądu i dlatego często ukrywane są za plastikowymi kołpakami.
Pierwszym samochodem z obręczami ze stopu aluminium było Bugatti 35 z 1924 roku. Popularność obręcze aluminiowe zyskały dopiero w latach 80. gdy pojawiły się jednoczęściowe konstrukcje odlewane. Zalety to niższa masa przy tej samej średnicy i zdecydowanie bardziej atrakcyjny oraz łatwy do modelowania wygląd. Wady to wyraźnie wyższa cena i skomplikowane naprawy, które należy zlecić wyspecjalizowanym warsztatom.
UWAGA - Kupując nowe felgi ze stopów aluminium otrzymamy od razu zestaw nakrętek dedykowanych. Śruby (lub nakrętki) od felg stalowych mogą nie pasować i bez konsultacji ze specjalistą nie należy ich stosować. W pewnych sytuacjach taka śruba może się odkręcić.
Czy felgi aluminiowe nadają się na zimę? >>