Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów w całym pojeździe. Odpowiada on za bezpieczeństwo pasażerów oraz kierowcy. W związku z tym należy dołożyć wszelkich starań, by był w 100% sprawny. Jednym z elementów układu jest zacisk hamulcowy. Co to takiego? Kiedy trzeba go wymienić, a kiedy można zregenerować?
Tarcze hamulcowe, klocek, płyn - działanie układu hamulcowego
Tarcze hamulcowe pojawiają się w motoryzacji od ponad 50 lat. Skutecznie wypierają stosowane dawniej hamulce bębnowe. Nie ma co do tego wątpliwości, że przez długi czas będą najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o samochodowe układy hamulcowe.
Zasada działania hamulców tarczowych jest bardzo prosta. Tarcza stanowi element czynny, ponieważ obraca się wraz z kołem. Przymocowana jest do piasty koła na sztywno. Gdy zatrzymuje się więc tarcza, zatrzymuje się także wał, do którego jest przymocowana, np. półoś. Elementem biernym są klocki hamulcowe znajdujące się w zacisku hamulcowym. Zacisk jest przymocowany na stałe do zwrotnicy koła.
Fot. aitoff/Pixabay
W skład układu hamulcowego wchodzi pompa hamulcowa oraz płyn hamulcowy. Jest on wtłaczany do zacisków hamulcowych przez system tłoków, rurek oraz przewodów. Dzięki niemu klocek hamulcowy może zostać dociśnięty do tarczy hamulcowej. Każdy z elementów musi działać prawidłowo, by nie doszło do większych problemów w czasie hamowania.
Czemu służą zaciski hamulcowe w samochodach?
Podstawowymi elementami hamulców tarczowych są zaciski hamulcowe, których zadaniem jest utrzymywać i dociskać w prawidłowym ułożeniu klocki hamulcowe. Od nich zależy siła hamowania. W każdym z zacisków hamulcowych znajdują się minimum dwa klocki. Znajdują się one po obu stronach tarczy. Naciskając pedał hamulca, następuje wysunięcie się tłoczka hamulcowego, który dopycha klocki. Na skutek siły tarcia energia kinetyczna samochodu zmienia się w energię cieplną. Tłok dociska najpierw jeden klocek do tarczy, a następnie obudowa zacisku porusza się w przeciwną stronę, dociskając drugi klocek.
Większość zacisków wykonana jest z żeliwa (zaciski pływające). Wyróżnia się również zaciski stałe. W pojazdach sportowych oraz luksusowych np. Lamborghini, Lancia wykorzystuje się również aluminium. Dzięki temu dochodzi do zmniejszenia wagi pojazdu, co jest niezwykle ważne w tego rodzaju autach.
Regeneracja zacisków hamulcowych - kiedy ją wykonać?
Cały układ jest narażony na wilgoć, zanieczyszczenia, piasek czy wysokie temperatury. Aby hamowanie było bezpieczne, należy zadbać o stan podwozia, w tym również zacisków hamulcowych. Wymiana samych klocków i tarcz nie zawsze okaże się wystarczająca, aby skutecznie rozwiązać problem z układem hamulcowym. W takiej sytuacji bardzo często interwencji wymagają także same zaciski.
Fot.coltsfan/Pixabay
W jaki sposób możesz rozpoznać usterkę zacisku hamulca? Jednym z objawów są sygnały dźwiękowe. Możesz również poczuć lekkie odbijanie kierownicy czy drgania w trakcie hamowania. Do objawów zużycia tego elementu zalicza się również przedwczesne zużywanie tarcz oraz klocków. Możesz także zauważyć wzrost zużycia paliwa lub wycieki. Problem może stanowić również poluzowanie się śrub w prowadnikach zacisku.
Jak zregenerować zacisk hamulcowy?
Aby zregenerować zacisk hamulcowy, wystarczy udać się do warsztatu samochodowego. Fachowiec oceni stan nie tylko tego elementu, ale również np. tarcz hamulcowych. Regeneracja zacisku kosztuje ok. 100 zł. Z kolei odnowa wszystkich elementów w aucie to wydatek rzędu od 300 do 400 zł.
Regeneracja zacisków hamulcowych może być wykonana również w Twoim garażu. Będziesz jednak do tego potrzebował podstawowego wyposażenia oraz narzędzi. Warto mieć pod ręką podnośnik hydrauliczny oraz zestaw naprawczy zacisku hamulca. Pamiętaj jednak, że prawidłowa praca układu to gwarancja bezpieczeństwa podczas codziennego użytku pojazdu. Jeśli nie jesteś pewny, czy będziesz w stanie wykonać pracę prawidłowo, lepiej oddać to zadanie w ręce fachowców.
Z zaciskami bywa różnie. Czasem może się okazać, że konieczna jest ich wymiana. Pamiętaj jednak o tym, by wybrać zacisk hamulca od renomowanych producentów. W razie konieczności skontaktuj się z mechanikiem, który pomoże Ci wybrać odpowiedni produkt.