Które z pojazdów królują na rynku samochodów używanych?
Polacy szczególnie upodobali sobie pojazdy prosto z Niemiec. To tam od wielu lat produkuje się wozy, które zniosą wszystko, a co więcej, przeżywają w naszym kraju drugą młodość. W komisach niemal co drugi samochód to Audi A4 (B5, B6), Audi A3, Skoda Fabia (II) czy inne auta, które mają swoje korzenie w koncernie Volkswagena. Zazwyczaj model samochodu nie miał tu dużego znaczenia. Jeśli używany samochód z lat 2004-2011 miał pod maską motor 1.9 TDI lub benzynowych 1.6, 1.8, kupującym trudno było się oprzeć zakupowi samochodu. Mimo upływu lat niejeden samochód z koncernu VAG może pochwalić się wyższą trwałością niż niektóre nowe auta.
Używane auto — znane i cenione modele
Wielokrotnie poruszaliśmy już kwestię sprawdzonego samochodu i wymienialiśmy najpopularniejsze marki. Pojazdy zza granicy, które najczęściej wybierają klienci komisów to Volkswagen Golf (III, IV), Passat (B5, B6), Seat Leon czy Ibiza (z lat 2004-2011) oraz Skody — Fabia (II) i Octavia (II, III). Poza autami z grupy VAG dużą popularnością cieszą się też wozy z Francji — funkcjonalne i dobrze wyposażone są auta segmentu B jak Clio (II, III), ale także większe Fordy — Focus (I, II) czy Mondeo (II, III).
Jak wynika z badań, w kategorii "auta używane", wzrasta także liczba rejestracji używanych Opli. Szczególnie popularne w ostatnich latach stają się Astry III i IV generacji oraz Corsy D. Te niewielkie samochody zapewniają dużą niezawodność. Montowane silniki to zarówno oszczędne Diesle, jak i proste w budowie jednostki benzynowe. Te dwa modele pozwalają wybrać silniki o różnych pojemnościach i osiągach. Z Diesli polecane są warianty 1.3 i 1.9 CDTI. Jeśli chodź zaś o benzynę, problemów nie powinna sprawić żadna jednostka. Warto jednak szukać wersji doładowanych — wolnossące 1.4 czy 1.6 będą ospałe i niezbyt dynamiczne.
Statystyki nie kłamią: Polacy cenią także starsze modele marki Mercedes — np. klasy A (W169) z silnikami Diesla oraz auta w wersji kombi. Nierzadko zdarza się też, że z rynku aut używanych bardzo szybko znikają starsze SUV-y - takie jak Ople Frontera (II) z silnikami benzynowymi V6.
Popularne auto do pracy
Kiedy wyjdziemy poza rynek klientów prywatnych, dostrzeżemy, że istnieje pewna zależność dotycząca aut, które szczególnie docenią sprzedawcy lub robotnicy. Auta dostawcze i użytkowe w Polsce to najczęściej Opel Combo C z niezmordowanym silnikiem Diesla lub Citroen Berlingo/Peugeot Partner z prostymi konstrukcjami benzynowymi. Warto zwrócić uwagę, że kupno starszego auta zamiast nowego egzemplarza od dealerów przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Wiele aut z salonu cechuje się skomplikowaną konstrukcją i trudnością w naprawie, z kolei większość samochodów sprzed lat jest dziecinnie proste w serwisowaniu. Rzecz jasna każde auto z czasem zacznie się starzeć, jednak jeśli mówimy o autach mających za zadanie pomóc nam w pracy, lepiej skupić się na oszczędności.
Dobre wiadomości dla właścicieli samochodów używanych
W internecie znajdziemy mnóstwo ofert części zamiennych do popularnych aut, co w aktualnej rzeczywistości może okazać się korzystniejsze dla naszego budżetu. Oczywiście znajdą się sceptycy, którzy jako alternatywę wskażą leasing. Wiadomo jednak, że dla klienta indywidualnego mniej kosztowne będzie zainwestowanie w nieco nowszy, ale wciąż używany samochód.
Wśród najważniejszych cech, które doceniają kupujący, są przede wszystkim: niskie koszty eksploatacji, niskie zużycie paliwa, niezawodność, a także dostępność relatywnie tanich części zamiennych. Auta łączące te wszystkie cechy są niezwykle poszukiwane na rynku wtórnym.