Geometria kół — jak wykryć nieprawidłowości?
Określenie "zła zbieżność kół" dotyczy sytuacji, w której odległość między kołami z przodu pojazdu jest różna od odcinka na osi tylnej. Nieprawidłową zbieżność kół możemy stwierdzić na podstawie własnych odczuć. Jeśli samochód wydaje się "wychodzić" przodem z zakrętu, bieżnik opon na przedniej osi zużywa się niewspółmiernie do tylnej, a na gładkiej powierzchni koła "piszczą" - potrzebna będzie interwencja warsztatu i regulacja drążków zbieżności.
Geometria samochodu — co jeszcze jest istotne?
Bardzo ważne jest, aby przy przeglądzie czy naprawach zająć się nie tylko geometrią kół, ale zatroszczyć się także o geometrię zawieszenia w ogóle. Za bezpieczeństwo jazdy odpowiedzialny jest m.in. kąt pochylenia osi sworznia oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Problemy związane z tymi elementami wykryjemy jeśli po puszczeniu kierownicy nie odkręca się ona do pozycji "0".
Zadbaj o geometrię kół — chodzi o Twoje bezpieczeństwo
Trudno obciążać się nadmierną teorią dotyczącą geometrii zawieszenia, jeśli nie będziemy mogli wykryć usterki samodzielnie. Korekta geometrii jest wymagana wtedy, gdy każde koło samochodu zostawia nierówne ślady (sprawdź na suchej nawierzchni po przejechaniu przez kałużę), gdy słyszymy popiskiwanie opon lub mamy do czynienia ze zwiększonym zużyciem paliwa. Jeśli w trakcie jazdy samochód "ściąga" w jedną stronę, nie reaguje na polecenia kierowcy, istnieją trudności podczas poruszania się na wprost, albo samochód jedzie prosto, choć kierownica jest skręcona, koniecznie udajmy się do stacji diagnostycznej! To kwestia nie tylko komfortu jazdy. Nie możemy doprowadzić do sytuacji, gdy w czasie jazdy na wprost kierownica musi być odchylona od pozycji "0", żeby poruszać się w jednej linii. Dopuszczając do takiego stanu przy jeździe z dużą prędkością, narażamy się na wypadek!
Sprawdź samochód używany - dlaczego ważna jest jazda próbna?
Jeśli kupujesz używany samochód, powinieneś upewnić się, czy wszędzie zachowano prawidłowe ustawienie zbieżności i geometria auta nie wykracza poza zakres zadanej tolerancji. Sprawdź opony! Jeśli koła samochodu są nierówno zużyte, możliwe, że właściciel nie zadbał o ustawienie geometrii kół. Nierównomierne zużycie opon musi obudzić Twoją czujność. Możliwe, że potrzebna będzie regulacja zbieżności kół. Kiedy jest bezpiecznie? Gdy koła są ustawione równolegle względem linii pojazdu.
Jeśli zakupisz samochód, który ma zbyt dużą rozbieżność kół może okazać się, że kiedy zainwestujesz w nowe opony, po chwili zużyją się one, a Ty stracisz pieniądze. Aby nie "wtopić" przy zakupie koniecznie przejedź się wybranym autem. Jeśli zachowasz czujność, już wtedy wykryjesz czy geometria kół, geometria zawieszenia i ustawienie układu kierowniczego zgadza się z przyjętą normą. Jeśli odczujesz charakterystyczne "ściąganie auta" i będziesz mieć problem z utrzymaniem toru jazdy, dokładniej sprawdź auto przed zakupem — najlepiej odwiedzając stację diagnostyczną! W przeciwnym wypadku zabraknie Ci komfortu w trakcie podróży, a ewentualne zużyte elementy zawieszenia i tak będziesz musiał wymienić.
Kąt wyprzedzenia zwrotnicy, kąt pochylenia kół — skąd biorą się usterki?
Dlaczego czasami musimy ponownie ustawić kąt pochylenia koła? Naruszona geometria podwozia czy ustawienie osi pojazdu zmienia się nie tylko w wyniku użytkowania. Czasami w nierównomiernym stopniu obciążamy auto, pakując je w nieodpowiedni sposób, różnicując nacisk na różne elementy zawieszenia. Stan opon należy sprawdzać także w trakcie podróży z przyczepą czy bagażnikiem rowerowym, gdzie dochodzi do dużego nacisku na oś tylną. Nieprawidłowe mocowanie może wpływać na ustawienie kół, a ostatecznie na komfort jazdy. Sworznie wahaczy, drążki kierownicy i tylne lub przednie koła mogą ulec uszkodzeniu w zupełnie prozaiczny sposób np. po najechaniu w dziurę, krawężnik czy przy kolizji.
Wszelkie wspomniane objawy powinny nas zaniepokoić. W przeciwnym razie wystawiamy się na większe ryzyko poślizgu czy szybkie zużywanie opony. Pamiętaj, żeby co najmniej co roku dokonać weryfikacji pochylenia osi sworznia zwrotnicy, ustawić identyczną zbieżność i wyregulować drążki kierownicze — to proste naprawy. W sprawdzeniu kątów ustawienia kół czy regulacji osi sworznia zwrotnicy pomoże Ci każdy warsztat.