REKLAMA

Kiedy należy wymienić olej w skrzyni biegów?

Mechanik

Mechanik ((materiały prasowe))

Dlaczego należy kontrolować poziom oleju w skrzyni biegów?

Każdy element skrzyni biegów pracuje zarówno w trakcie jazdy, jak i postoju. Olej odpowiada za smarowanie i chłodzenie poszczególnych części. Zapobiega przetarciu się kół zębatych czy łożysk. W manualnej skrzyni znajdują się magnesy, które mają wyłapywać opiłki powstające wraz z pracą przekładni. Choć większość z nich jest wyłapywana, to mogą one wpłynąć na właściwości oleju. W skrzyni automatycznej olej jest wykorzystywany także do uruchamiania i pompowania ciśnienia hydraulicznego. Dlatego tak ważne jest, by był na odpowiednim poziomie.

Niestety z powodu lokalizacji może być ciężko sprawdzić samodzielnie jego ilość. Skrzynia nie została wyposażona w bagnet, jak w silniku. Potrzebny jest do tego kanał lub duży podnośnik, w który wyposażone są warsztaty samochodowe. Istnieje jednak kilka sposobów, dzięki którym możemy zidentyfikować, że poziom oleju przekładniowego jest za niski.

Jednym z objawów sugerującym zużycie oleju jest wyciek, nadmiernie pocenie czy odbarwienie się skrzyni samochodu. Oprócz tego jest to buczenie, stukanie, drżenie lub trudności przy zmianie biegów. W niektórych przypadkach można wyczuć również zapach spalenizny. Podobne objawy można zauważyć przy zbyt dużej ilości smaru.

Jeśli jednak mamy możliwość ustawienia auta na kanale lub dużym podnośniku, możemy sprawdzić poziom, odkręcając śrubę kontrolną, która znajduje się na jednej z bocznych ścianek skrzyni biegów. Należy robić to bardzo powoli. Jeśli olej zacznie spływać, zanim wyciągniemy śrubę, oznacza to, że poziom oleju jest na odpowiednim poziomie.

W przypadku oleju w dobrym stanie kolor jest czerwony lub różowy i jest minimalnie prześwitujący. Z kolei zużyty ma barwę ciemnoczerwoną, brązową czy mleczną.

Kiedy wymienić olej w skrzyni biegów?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak często wymieniać olej przekładniowy w skrzyni biegów? Jeśli nie zauważamy żadnych problemów czy objawów, o których pisaliśmy wcześniej, to optymalny moment na podjęcie się wymiany oleju następuje po przejechaniu 100 tys. km. Warto sprawdzić tę informację w instrukcji obsługi, którą producenci aut dołączają do swoich pojazdów. Niektórzy z nich zalecają wymianę oleju w skrzyniach nawet po przejechaniu 80 tysięcy kilometrów. Posiadając auto z automatyczną skrzynią, warto częściej kontrolować jakość oraz ilość oleju w przekładni, ponieważ automatyczne skrzynie biegów są bardzo drogie w naprawie.

Wymiana oleju w skrzyni biegów - jaki olej wybrać?

Być może przekładnia w skrzyni biegów psuje się rzadziej niż silnik, ale kiedy już coś się stanie, naprawa jest czasochłonna i może znacząco uszczuplić nasz budżet. Dlatego, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji, decydując się na wymianę oleju w skrzyni, trzeba zadbać o dobór właściwego produktu. W przypadku większości producentów olejów, informacje odnośnie tego, do jakich skrzyń biegów przeznaczony jest dany smar, można znaleźć na butelce.

Trzeba jednak pamiętać, że różne właściwości mają oleje przeznaczone do skrzyń manualnych, a inne do automatycznych. W przypadku przekładni manualnych najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie normy API GL, która zabezpiecza zęby kół oraz łożyska przed przetarciem. Do aut osobowych najlepszym wyborem będzie klasa GL 4 lub GL 5.

By prawidłowo wykonywać swoją pracę, automatyczna skrzynia biegów potrzebuje oleju o innej jakości oraz lepkości. Tego rodzaju skrzynia wymaga oleju o normie ATF, który lepiej wpływa na działanie sprzęgła hydrokinetycznego. Koszt naprawy automatycznej skrzyni biegów jest wysoki, dlatego przy wymianie oleju warto zwrócić uwagę na renomę producenta.

Wymiana oleju przekładniowego - samodzielnie czy w warsztacie?

Nadszedł moment wymiany oleju w skrzyni. Ile modeli samochodów, tyle wersji wymiany. Dostęp do skrzyń to złożony proces. Jeśli nie posiadamy specjalistycznych narzędzi, podnośnika lub kanału, nie warto ryzykować. Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, jeśli jesteśmy posiadaczami pojazdu z automatem. Wymiana oleju w tego typu skrzyniach sprowadza się do całkowitego demontażu i rozbiórki na części pierwsze. Lepiej to zadanie zlecić fachowcom.

Pamiętajmy: regularna kontrola poziomu oleju jest bardzo ważna. Odpowiedni stan jest gwarancją prawidłowego, bezawaryjnego i długiego działania całego układu!

Add comment