W gamie modeli Nissana znajdziemy sześć modeli terenowych z napędem obu osi. Najmniejszy z nich to Juke, jego zalety docenią osoby prywatne, na potrzeby prowadzonej działalności poważna oferta zaczyna się od nowego Qashqaia.
Nissan Qashqai
Pierwszy Qashqai zadebiutował w 2007 roku. Model ten okazał się strzałem w dziesiątkę Nissana. Do tego czasu nabywców znalazło ponad 2 mln egzemplarzy modelu na całym świecie. Jego nowa odsłona ma wszelkie predyspozycje, by kontynuować ten sukces.
Nowy Qashqai prezentuje się atrakcyjnie, a samochody również kupuje się oczami. Kompaktowy crossover w nowej odsłonie jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej platformie CMF sojuszu Renault-Nissan. Auto jest o 49 mm dłuższe (4,38 m) oraz o 20 mm szersze (1,80 m) i 15 mm niższe (1,59 m) od swojego poprzednika. Mimo zmiany tego ostatniego wymiaru, ilość miejsca nad głową z przodu i z tyłu wzrosła o 10 mm. Druga generacja Qashqaia jest też lżejsza nawet o 40 kg w przypadku niektórych wersji, mimo bogatszego wyposażenia standardowego.
Gama jednostek napędowych składa się wyłącznie z turbodoładowanych silników o mniejszej pojemności (downsizing). Do wyboru są następujące jednostki: benzynowe 1.2 DIG-T 115 KM i 1.6 DIG-T 150 KM oraz wysokoprężne 1.5 dCi 110 KM i nowa 1.6 dCi 130 KM. Silniki współpracują z sześciostponiową skrzynią manualną. Za dopłatą jednostka 1.6 dCi może być sprzężona z nową bezstopniową przekładnią X-tronic. Nowy Qashqai nadal jest oferowany z napędem na przednie lub wszystkie koła ALL-MODE 4x4-i.
Przy odrobinie szczęścia w salonach można jeszcze znaleźć Qashqaia poprzedniej generacji. Auta powinny być objęte rabatami, co czyni je atrakcyjną propozycją w stosunku do nowego modelu. To też ostatnia okazja, by kupić siedmioosobową wersję Qashqaia, nowy model będzie oferowany wyłącznie z dwoma rzędami siedzeń, a rolę dużego SUVa mieszczącego dodatkowe dwie osoby przejmie nowy X-Trail.
Nissan X-Trail
Pierwsza generacja X-Traila (2001) była projektowana przy pomocy ekierki. Ostre kształty przypadły klientom do gustu, zatem Nissan poszedł za ciosem i według tego samego przepisu zaprojektował drugą generację (2007). Jest ona wciąż dostępna na rynku. Do wyboru są cztery wersje wyposażenia i jeden silnik wysokoprężny 2.0 dCi w dwóch wariantach mocy (150 i 173 KM). Obie jednostki współpracują z sześciostopniową skrzynią ręczną, słabszą wersję można zamówić też ze skrzynią automatyczną o sześciu przełożeniach. W przypadku modelu X-Trail napęd 4x4 oferowany jest w standardzie.
Sprawdź ceny używanych Nissanów
Jeśli wykażemy się odrobiną cierpliwości, możemy poczekać na zupełnie nową generację, która w salonach pojawi się najprawdopodobniej wczesną jesienią br. Linie znacznie złagodzono upodabniając nieco do oferowanego w USA Pathfindera oraz, zwłaszcza w przedniej części, do nowego Qashqaia. Na szczegóły dotyczące nowego modelu musimy jeszcze poczekać, europejska specyfikacja nie została jeszcze ogłoszona.
Nissan Pathfinder
Osoby poszukujące samochodu o sporych możliwościach terenowych powinni zwrócić uwagę na model Pathfinder. To coraz rzadziej spotykana w Europie prawdziwa terenówka o solidnej konstrukcji ramowej. Mocne podwozie wspomagane jest przez napęd radzący sobie w trudnych warunkach. Mocne silniki wysokoprężne zadowalają się rozsądną ilością paliwa zapewniając jednocześnie sensowne osiągi. Podstawowy silnik to 2.5 dCi (190 KM) współpracujący ze skrzynią ręczną o sześciu przełożeniach, lub pięciobiegowym automatem. Dla wybrednych zarezerwowano najmocniejszą wersję 3.0 dCi (231 KM) przekazującą napęd za pomocą nowoczesnej skrzyni automatycznej o siedmiu przełożeniach.
Nissan Navara
Może się tak zdarzyć, że kombi, nawet tak duże i pakowne jak Pathfinder, okazuje się niewystarczające. W takich sytuacjach można rozważyć zakup pickupa. Navara jest technicznie mocno spokrewniona z Pathfinderem, ale można ją dostać już ze 140-konnym silnikiem wysokoprężnym 2.5 dCi. Mocniejsze jednostki są identyczne, jak w opisanym wyżej kombi.
Niezaprzeczalną zaletą Navary jest to, że jako pickup jest typowym samochodem dostawczym. A to oznacza możliwość jej zakupu i eksploatacji z pełnym odliczeniem podatku VAT.
Który najlepszy dla Twojej firmy?
Każdy z opisanych modeli może być wyposażony w napęd obu osi, ale każdy ma inny charakter i sprawdzi się najlepiej w innej dziedzinie. Najmniejszy terenowy model Nissana, Qashqai, to świetne rozwiązanie dla firm eksploatujących samochody głównie w warunkach miejskich. Niewielkie rozmiary pozwalają na sprawne poruszanie się w gąszczu ciasnych uliczek oraz na znalezienie wolnego miejsca, ale bez rezygnacji z obszernego wnętrza (bagażnik pomieści 439 l).
Jeśli w firmie bardziej przyda się wygodny samochód doskonale sprawdzający się w długich trasach, dobrym wyborem będzie X-Trail. Silniki wysokoprężne są oszczędne (średnie zużycie paliwa już od 6,4 l/100 km), a siedmioosobowe wnętrze obszerne (bagażnik ma poj. 603/1773 l) i wygodne.
Charakter Pathfindera czyni go idealną propozycją dla firm działających (dosłownie) w terenie. Leśnicy, energetycy, właściciele gospodarstw agroturystycznych, bądź firmy oferujące usługi w plenerze, to potencjalne grono odbiorców. Obszerne wnętrze (do 2091 l przestrzeni bagażowej), duża ładowność (nawet 770 kg) i spore możliwości holownicze (do 3000 kg) to największe zalety tego modelu. To samo dotyczy Navary z tym, że ładowność dzięki wzmocnionemu zawieszeniu może wynosić nawet 910 kg.
ZOBACZ TAKŻE:
CO PRODUKUJE NISSAN?
Nissan Roox
Materiały partnerów
Westfalia HAK HOLOWNICZY NISSAN QASHQAI
Dywaniki samochodowe NISSAN Qashqai I
ALCAR 5,5x15 6775 dla NISSAN NISSAN Note