REKLAMA

Objawy uszkodzenia czujnika skrętu kierownicy

Objawy uszkodzenia czujnika skrętu kierownicy

Prawidłowo działający układ kierowniczy to jeden z czynników, który umożliwia prowadzenie samochodu. Dzięki niemu możliwe jest utrzymanie prostoliniowego kierunku jazdy oraz zmiana toru w razie potrzeby. Aby podzespół działał właściwie i ułatwiał prowadzenie pojazdu, konieczny jest prawidłowo działający czujnik kąta skrętu. Jak pracuje ten podzespół? Gdzie go można znaleźć? Jakie są usterki oraz objawy źle działającego czujnika kąta skrętu kierownicy?

Czujnik skrętu kierownicy - do czego służy?

Czujnik kąta skrętu odpowiada przede wszystkim za odczytywanie oraz określenie kąta obrotu koła kierownicy. Ten element jest niezbędny w samochodzie. Dzięki niemu możliwa jest kontrola, w jakiej pozycji znajduje się kierownica. Błąd tego systemu wpływa na zmniejszenie komfortu prowadzenia oraz bezpieczeństwa w trakcie jazdy.

Czujnik działa trochę jak fotokomórka. Ruchy koła kierownicy są ciągle monitorowane, sprawdzane oraz przekazywane do systemu CAN. W komputerze informacje są przetwarzane. Czujnik skrętu kierownicy jest niezbędny w samochodzie. Dzięki niemu możliwa jest prawidłowa praca takich podzespołów, jak system ESP (kontrola trakcji), układ awaryjnego hamowania, doświetlanie zakrętów czy aktywny tempomat. Ich nieprawidłowa praca wpłynie na komfort jazdy i bezpieczeństwo.

Fot. Avantysatha/Pixabay

Najczęściej czujnik jest umiejscowiony tuż pod kołem w górnej części wału korbowego. W zależności od pojazdu ma bardzo różną konstrukcję. Niektóre czujniki są także montowane na kolumnie kierownicy.

Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy - jakie są objawy?

Awaria czujnika może objawiać się w różny sposób. Problem z tym elementem może oddziaływać na wiele układów, które mają wpływ na poziom bezpieczeństwa poruszania się autem. Nieprawidłowo działający czujnik może rzutować na układ kontroli trakcji czy układy wspomagające hamowanie (kontrolka ABS, ASR). Do głównych objawów mechanicznego uszkodzenia elementu zalicza się utrudnione obracanie koła kierownicy. W razie problemów z konkretnym układem zaświeci się odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej w czasie jazdy.

Objawy awarii w układzie kierowniczym to m.in. żółta kontrolka wspomagania kierownicy (kontrolka ESP), brak wspomagania, przygasanie świateł i przerywana praca innych elektrycznych systemów, np. systemu podgrzewania foteli. Mogą się również pojawiać dziwne dźwięki podczas kręcenia kierownicą.

 

Fot. Creative_Media_Imagine/Pixabay

Czujnik skrętu koła kierownicy - ile kosztuje nowa część?

Jeśli dojdzie do awarii czujnika, taką usterkę trzeba naprawić. W przypadku, kiedy usterka spowodowana jest przez błąd w oprogramowaniu bądź zakłócenia w jego funkcjonowaniu, nie jest to bardzo problematyczne. System wystarczy zaadaptować. Jeśli natomiast chodzi o mechaniczne uszkodzenie, konieczna będzie wymiana czujnika kąta skrętu. Koszt takiej operacji może się bardzo różnić. W kalkulacji bardzo ważny jest model samochodu i stopień zaawansowania układu wspomagania kierownicy. Im bardziej skomplikowany jest układ, tym wyższa cena usługi. Cena samego czujnika to koszt pomiędzy 200 a 300 zł, a koszt wymiany oscyluje w granicach od 100 do 500 zł. Nowy czujnik należy również skalibrować.

Kalibracja czujnika kąta skrętu - czy jest możliwa?

Sprawa wygląda następująco: skalibrowanie czujnika kąta skrętu jest możliwe, jednak trudno je wykonać w warunkach domowych. Jak sprawdzić czujnik skrętu kierownicy? Za pomocą testera diagnostycznego i to bez konieczności demontażu. Należy uruchomić silnik, aby mogło działać wspomaganie kierownicy. Aby wykonać to zadanie, konieczne jest posiadanie odpowiedniego oprogramowania. Każda ingerencja w układ wspomagania kierownicy wymaga weryfikacji w ustawieniach.

W jaki sposób przebiega kalibracja czujnika? Przed przystąpieniem do kalibracji należy podłączyć odpowiednie złącze do komputera i gniazda pojazdu. Mechanik musi obracać kierownicą, przyśpieszać oraz hamować zgodnie z poleceniami. Jest to konieczne, by komputer był w stanie rozpoznać i zapamiętać ruchy kierownicą. Pamiętaj, że nieprawidłowa kalibracja uniemożliwi działanie systemów bezpieczeństwa.

Add comment