Co może być przyczyną wibracji samochodu?
Wibracje można podzielić na dwa typy. Pierwsza to wibracje na kierownicy, z kolei druga to wibracje całego pojazdu. Gdy występują w przedniej części nadwozia, mogą być po części tłumione przez układ kierowniczy. Drgania auta nigdy nie wróżą nic dobrego. Jakie są najczęstsze przyczyny wibracji? Oto najpopularniejsze awarie i problemy.
Źle wyważone koła
Pierwszą i najczęstszą przyczyną drgań może być złe wyważenie kół, skrzywiona felga lub uszkodzone opony. Koła mogą być źle założone na kołnierzu piasty i krzywo wisieć na śrubach mocujących. Wibracje są delikatne podczas ruszania. Im wyższe prędkości jazdy, tym silniejsze drgania. Jeśli chcesz sprawdzić, czy przyczyną jest źle zamontowane koło, oceń stan bieżnika opony. Jeśli będzie nierównomiernie starty, może to oznaczać, że masz do czynienia z tym problemem. W zależności od rozmiaru uszkodzeń prostym rozwiązaniem może być ponowne wyważenie kół. Jeśli okaże się, że opony są mocno zniszczone, konieczny może być zakup nowego kompletu. Przed pompowaniem kół warto również zajrzeć do instrukcji obsługi. Znajdziesz tam informacje na temat sugerowanego ciśnienia. Z kolei felga mogła się skrzywić od uderzenia.
Zniszczone łożyska kół
Jeśli odczuwasz wibracje na kole kierownicy, może to oznaczać zużyte łożyska. Te części powinny wytrzymywać cały okres eksploatacji pojazdu, jednak jeśli właściciel auta lubi jazdę terenową to może się okazać, że dojdzie do ich zniszczenia.
Zużyte amortyzatory
W przypadku innego samochodu drgania mogą być spowodowane zużyciem amortyzatorów. Będą one najbardziej odczuwalne podczas przyspieszania na nierównej drodze. Możesz je czuć na kierownicy. W takiej sytuacji drganie będzie czuć w całym aucie nawet na gładkiej drodze.
Zużyte tarcze hamulcowe
Drgania na całym nadwoziu mogą również powstawać w przypadku skrzywienia tarcz hamulcowych. Jeśli te elementy mają nierównomierną grubość, wówczas możesz odczuwać wibracje przy niskich prędkościach. Jeśli problemem są krzywe tarcze hamulcowe, drgania występują również na pedale hamulca.
Luz na przekładni kierowniczej
Drgania w układzie kierowniczym to najczęściej luz na przekładni. Możesz wówczas odczuwać niewinne wibracje podczas postoju. Luzy mogą być również odczuwalne w całym samochodzie podczas jazdy ze średnią prędkością.
Świece zapłonowe
Świece zapłonowe, jeśli są brudne lub zużyte, mogą spowodować wypadanie zapłonu. Takie zjawisko jest możliwe w jednym lub kilku cylindrach. Drgania silnika mogą być odczuwalne w trakcie jazdy na biegu jałowym. Jedynym rozwiązaniem jest wymiana świec zapłonowych. Konieczna jest również kontrola przewodów zapłonowych.
Przegub wewnętrzny
Kolejna przyczyna drgań całego samochodu to wewnętrzny przegub. Wibracja może pojawić się w trakcie jazdy z dużą prędkością czy skręcania. Te elementy teoretycznie nie powinny się zużywać. W związku z tym może się okazać, że na rynku nie ma dostępnych części zamiennych. Częściej możesz dostać kompletne półosie.
Wibracje samochodu — jakie mogą być skutki?
Poziom wibracji w samochodzie może być różny. Drgania mogą być odczuwalne przy większych prędkościach lub podczas hamowania. Wibracje mogą obejmować całe nadwozie lub jeden konkretny układ. Nie wolno lekceważyć pierwszych objawów, ponieważ może Cię to drogo kosztować. Niestety jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy, możesz nie być w stanie samodzielnie dokonać oceny problemu. Nawet mechanicy podczas jazdy próbnej czasami nie są w stanie postawić diagnozy od razu. W przypadku, jeśli Ci się uda znaleźć przyczynę problemu, możesz nie być w stanie samemu dokonać poprawek, np. wyważanie wymaga użycia specjalistycznego sprzętu.
Przyczyny wibracji samochodu — podsumowanie
Jest wiele elementów, które mogą powodować drgania. Może to być uszkodzenie opony lub koła, łożysk kół czy skrzyni biegów. Występowanie drgań może również sugerować uszkodzenia silnika. Mówiąc krótko: problem może znajdować się w każdym elemencie w układzie jezdnym. W związku z tym nie można ignorować oznak. Udaj się do warsztatu na kontrolę, gdy zauważysz coś niepokojącego!